Aartsbisdom > Nieuws > TV-Mis 17 september vanuit Hengelo

TV-Mis 17 september vanuit Hengelo

De rechtstreekse Eucharistieviering op tv komt 17 september, de 24ste Zondag door het jaar, vanuit de Sint Lambertusbasiliek te Hengelo (Ov). Celebrant is pastoor Marc Oortman van de samenwerkende parochies HH. Jacobus en Johannes, De Goede Herder (waar Hengelo onder valt) en H. Geest. Tijdens het voorafgaande Geloofsgesprek vertelt pastoor Oortman over de jaarlijkse ‘nacht van Hengelo’.

Elk jaar vindt in de zomer twee keer de ‘De nacht van Hengelo’ plaats. “Er is markt, er zijn artiesten in de stad, de terrassen puilen uit. En wat doet de kerk dan? Die doet de deuren open en vraagt de feestvierders een kaarsje op te steken,” aldus omroep KRO-NCRV op zijn website. Een succesvol initiatief, zo blijkt: “Duizenden gaan de drempel van de Lambertusbasiliek over, steken een kaarsje op en bidden voor hun naaste. Veel kerken vinden het moeilijk om op een eigentijdse manier aansluiting te zoeken bij het alledaagse leven in hun dorp of de buurt van een stad. In Hengelo hebben ze daar een weg in gevonden, geholpen door de actieve jongerengroep. Die was in 2005 bij de Wereldjongerendagen in Keulen en zag daar hoe mensen uitgenodigd werden een kaarsje op te steken in de kerk. Zo werd een brug geslagen tussen stad en kerk.”

Geloofsgesprek, 10.15 uur bij KRO-NCRV op NPO 2
Eucharistieviering, 10.30 uur bij KRO-NCRV op NPO 2