Aartsbisdom > Nieuws > Succesvolle terugkeer misdienaarsdag

Succesvolle terugkeer misdienaarsdag

Het Aartsbisdom Utrecht organiseerde op zaterdag 6 oktober weer een diocesane misdienaarsdag: de Tarcisiusdag. Misdienaars en acolieten uit heel het bisdom kwamen die zonovergoten dag met hun begeleiders naar Utrecht. Na een Eucharistieviering in de Sint Catharinakathedraal volgde een speurtocht door de stad. De dag eindigde traditioneel bij het bisschopshuis met een ‘balkonscène’. Voor alle deelnemers was er een prijs: een rozenkrans (ter plekke gezegend door mgr. Woorts) plus een boekje met uitleg hoe deze te bidden. De top 3 van groepen kreeg bovendien een mok. Eindwinnaar was de gecombineerde groep van de H. Gabriëlparochie en de Martinusgroep uit Gendringen (parochie Maria Laetitia).

De Tarcisiusdag is vernoemd naar de heilige Tarcisius, patroon van de misdienaars. Deze Romeinse jongen uit de derde eeuw werd door heidenen gedood toen hij de heilige hostie beschermde die hij bij zieken moest brengen.

Kardinaal Eijk was afwezig, hij was op 6 oktober mee met de Arnhemse bedevaart naar Kevelaer, zo memoreerde mgr. Woorts in zijn welkomstwoord bij de viering. Hij vertelde dat het Aartsbisdom Utrecht de Tarcisiusdag organiseert “om dankjewel te zeggen dat jullie misdienaar en acoliet zijn. Daar is God jullie dankbaar voor en daar zijn wij jullie ook dankbaar voor.”
In zijn preek vertelde mgr. Woorts dat hij in zijn jonge jaren ook misdienaar en acoliet is geweest. Dat vond hij prachtig, en het had voordelen: “Op de basisschool diende ik ook doordeweeks, dat mag nu niet meer. Vaak bij huwelijksmissen en uitvaartmissen, meestal tijdens hoofdrekenen. Daar heb ik nu nog moeite mee, misschien wel daardoor,” zo onthulde hij.
Tijdens die uitvaartmissen zag hij dat veel overledenen een rozenkrans in de hand hadden, “dat vond en vind ik altijd heel bijzonder om te zien. En op de voorkant van het liturgieboekje van vandaag staat Maria met Jezus afgebeeld, waarbij zij een rozenkrans in haar hand heeft. Daarmee verscheen ze ook in Lourdes en in Fatima.”
Vervolgens gaf de Utrechtse hulpbisschop tekst en uitleg bij het bidden van de rozenkrans, ook wees hij erop dat een dag later het feest van Onze-Lieve-Vrouw van de Rozenkrans werd gevierd – “en de hele maand oktober is rozenkransmaand.”
De rozenkrans helpt om dichtbij Jezus en Maria te blijven, zo benadrukte mgr. Woorts. “De rozenkrans helpt ons om voor anderen te bidden. Veel mensen dragen een rozenkrans, maar deze is uiteindelijk bedoeld om te bidden. Ik hoop dat jullie ook leren om de rozenkrans te bidden. Weet dat wij ook veel voor jullie bidden, dat het geloof gesterkt en doorgegeven mag worden.”

De speurtocht voerde de misdienaars, acolieten en hun begeleiders langs diverse kerkelijk-historische plekken in de Utrechtse binnenstad. Zo ontmoetten ze Sint Maarten / Martinus in Flora’s hof, waar hij toelichting gaf op de werken van barmhartigheid. Paus Franciscus bleek present buiten Paushuize en zorgde daar voor mooie fotomomenten – ook voor toeristen. In het Ariënsinstituut kregen de deelnemers tekst en uitleg over zowel Alphons Ariëns als Tarcisius. Mgr. Woorts vertelde aan de voet van het standbeeld van Willibrord te paard (Janskerkhof) over deze apostel van de Lage Landen, van wie kardinaal Eijk als aartsbisschop de 70ste opvolger is. In de Vredeskapel van de kathedraal vertelde jongerenvicaris Pauw over kardinaal De Jong, in de Mariakapel was Maria zelf aanwezig om te vertellen over het rozenkransgebed. En in Park Lepelenburg stond een sportieve uitdaging op het programma. Bij elk element waren punten en een letter te verdienen, met de letters kon het woord ‘Tarcisius’ gespeld worden.

Alle groepen kwamen aan het eind van de middag samen bij het bisdomhuis, waar een frietkraam hielp de honger te stillen. In de bisdomtuin volgde vervolgens de prijsuitreiking. Uit de reacties bleek dat de deelnemers blij waren dat na enkele jaren afwezigheid de misdienaarsdag weer op het programma stond.

Tags: