Aartsbisdom > Nieuws > Rozenkransgebed voor de vrede in Utrecht

Rozenkransgebed voor de vrede in Utrecht

In de Utrechtse H. Gerardus Majellakerk werd op 9 juni de rozenkrans gebeden met als intentie de vrede in de wereld. Dit gebeurt op initiatief van de Nederlandse bisschoppen in 2018 elke maand in één van de bisdommen. De bisschoppen roepen gelovigen op om mee te doen, ieder op zijn of haar eigen plek, alleen of met anderen. Mgr. Woorts ging in Utrecht voor in het gebed en was hoofdcelebrant tijdens de voorafgaande Eucharistieviering. In september is het Aartsbisdom Utrecht opnieuw de plek waar de rozenkrans wordt gebeden.

Op 13 oktober 2017 werd het 100-jarig jubileum van de verschijningen van de Heilige Maagd Maria in Fatima (Portugal) beëindigd. De oproep van Maria om in het bijzonder de rozenkrans te bidden tot intentie van de vrede, is dat echter niet; deze oproep is zeker ook in de wereld van nu van zeer actuele betekenis. Vandaar het initiatief van de Nederlandse bisschoppen om een jaar lang elke maand de rozenkrans voor de vrede te bidden.

In zijn preek tijdens de H. Mis ging mgr. Woorts in op de Evangelielezing, waarin Jezus zijn moeder en andere familieleden op Hem laat wachten. Dat niet alleen, Hij zegt zelfs over de mensen die naar Hem luisteren: ‘Ziehier mijn moeder en mijn broeders.’ “Dat moet voor Maria en voor zijn familieleden pijnlijk zijn geweest,” aldus de Utrechtse hulpbisschop, die echter benadrukte dat het hier niet om “gevoelloos” gedrag gaat.
Mgr. Woorts: “Maria en de familie van Jezus, zoals ook de apostelen, zij hebben gaandeweg moeten leren begrijpen en aanvaarden welke weg Hij ging, in eenheid met Zijn Vader. Zo werden zij van familie steeds meer zijn leerlingen. En de leerling is degene die Hem volgt in het willen doen van Gods wil.”
Het gaat Jezus om het doen van Gods wil en dat is ook voor ons belangrijk, aldus mgr. Woorts: “De weg die God met ons persoonlijk gaat, daar heeft alleen Hij iets over te zeggen. Dat kan gelden voor iemand die priester of religieus wil worden, maar dat ouders of familie daar bepaald niet blij mee zijn. Of het geldt voor de keuze van je man of vrouw of voor welke andere fundamentele keuze in je leven ook; wat God met ons voorheeft kan conflicteren met wat ouders of familie en vrienden van ons verwachten of willen. Het geldt voor onze trouw aan ons geloof en onze Kerk, zeker ook als daar op familiefeestjes meewarig over wordt gedaan.”
Niet de band van het bloed, de familiebanden zijn nummer één, maar de banden, de verbondenheid van hen die de wil van God willen doen. Maria was als geen ander daartoe bereid, riep mgr. Woorts in herinnering: “Juist Maria was in alles bereid om Gods wil te doen. ‘Mij geschiede naar uw woord’ zegt zij tot de aartsengel Gabriël, waarmee ze aangeeft geheel en al Gods wil te doen.” Jezus heeft ons Maria als Moeder gegeven, “het is de Heilige Geest, de Helper, die ons helpt om Gods wil in ons leven te verstaan, om te kunnen luisteren naar de ingevingen in ons hart, in ons geweten, om onze keuzes te kunnen toetsen aan Gods geboden.”

Na de viering bleven vele aanwezigen voor het aansluitende rozenkransgebed, zij werden vergezeld door mensen die speciaal hiervoor naar de H. Gerardus Majellakerk waren gekomen.
Wie zich aanmeldt, ontvangt elke maand een sms’je als herinnering dat op die dag gebeden wordt voor de vrede, en ook waar het gebed in de speciale viering per bisdom zal plaatsvinden. Deelnemers kunnen dan meebidden en zich zo verbonden weten met elkaar en met de bisschoppen in het gezamenlijke gebed voor de vrede.