Aartsbisdom > Nieuws > Roepingenzondag 2008: ‘De Kerk rekent op jou!’

Roepingenzondag 2008: ‘De Kerk rekent op jou!’

‘De Kerk rekent op jou!’ Met die slogan doet de katholieke Kerk deze week een beroep op jongeren om na te denken over een functie in de Kerk. Komende zondag – 13 april – is de jaarlijkse Roepingenzondag. Dan wordt in alle parochies en kloosters aandacht besteed aan roepingen.

Mensen doen bij allerlei gelegenheden een beroep op de Kerk. Op scharniermomenten in hun leven, zoals: geboorte, huwelijk, ziekte, overlijden en in allerlei dagelijkse situaties waarin zingeving en geloof een belangrijke rol spelen. Mensen rekenen dan op de Kerk. Maar de Kerk is geen vanzelfsprekend gegeven. De Kerk wordt gedragen door mensen. Samen vormen zij Gods Volk onderweg. Heel bijzonder rekent de Kerk daarom op jonge mannen en vrouwen, die durven in te gaan op de uitnodiging om zich volledig te wijden aan het leven en de zending van de Kerk.

Opleidingen
De Rooms-Katholieke Kerk in Nederland kent verschillende opleidingen tot een pastoraal ambt en/of kerkelijke functie. Ook voor een leven als religieus of kloosterling liggen diverse wegen open. Komende zondag wordt daar in de kerk speciale aandacht voor gevraagd. Elke parochie doet dit op haar eigen wijze. Zo wordt op sommige plaatsen stil gestaan bij het belang van roepingen in de Kerk, terwijl op andere plekken jonge pastores of religieuzen vertellen waarom zij voor deze invulling van hun leven hebben gekozen. Op initiatief van de Konferentie Nederlandse Religieuzen vindt zondag een Open Kloosterdag plaats en openen ruim zeventig kloosters in het hele land hun deuren.

Boodschap paus Benedictus XVI
Paus Benedictus XVI heeft speciaal voor Roepingenzondag een boodschap gepubliceerd, waarin hij de missionaire taak van priesters, diakens en religieuzen benadrukt. “Om ervoor te zorgen dat de Kerk de haar door Christus toevertrouwde missie kan blijven uitvoeren en geen gebrek heeft aan de verkondigers van het Evangelie die de wereld zo hard nodig heeft, moeten de christelijke gemeenschappen altijd geloofsonderricht blijven bieden aan zowel kinderen als volwassenen, aldus de paus. “Het is nodig om in de gelovigen een betrokken besef levend te houden van missionaire verantwoordelijkheid en actieve solidariteit met de volken van de wereld. De gave van het geloof roept alle christenen om zich samen in te zetten voor het werk van de evangelisatie.” Benedictus XVI wijst er in zijn boodschap verder op dat christelijke gemeenschappen die inhoud geven aan de missionaire dimensie van het mysterie van de Kerk, nooit naar binnen gericht zijn.

Informatie over de opleidingsmogelijkheden in de zeven Nederlandse bisdommen, alsmede de mogelijkheden om toe te treden tot een van de ordes of congregaties is te vinden op de website: www.roepingenzondag.nl.
De Nederlandse vertaling van de pauselijke boodschap voor Roepingenzondag staat op www.rkkerk.nl.

Tags: