Aartsbisdom > Nieuws > ‘Professio fidei’ Utrechtse hulpbisschoppen

‘Professio fidei’ Utrechtse hulpbisschoppen

Mgr. Hoogenboom en mgr. Woorts, die op 13 februari tot hulpbisschop van Utrecht worden gewijd, hebben tijdens de Eucharistieviering van het Feest van de Opdracht van de Heer (Maria Lichtmis, 2 februari) de Geloofsbelijdenis en de Eed van Trouw aan de Apostolische Stoel (de ’professio fidei’) afgelegd. Beide hulpbisschoppen-elect deden dit in de kathedrale kerk St. Catharina te Utrecht ten overstaan van de Apostolisch Nuntius Z.H.E. mgr. dr. François Bacqué, die hoofdcelebrant was. Ook aartsbisschop Eijk ging voor in deze viering.

professio-fidei-ondertekening

In zijn preek ging nuntius Bacqué in op de ’zinzoekende mens’. Christenen noemen die zin “het heil, die Christus is en die ons wordt geschonken,” aldus Bacqué. Maria was daar intens bij betrokken, maar wij allen zijn geroepen om aan dat heil mee te werken, zo benadrukte hij. In het bijzonder ook de hulpbisschoppen, die “vandaag een stap in de richting van hun wijding doen.”

professio-fidei-nuntius‘Onrustig’
Dat werk is niet altijd makkelijk, “Nederland maar ook Frankrijk is tegenwoordig een missieland. Een bisschop moet het heil brengen in verbondenheid met heel de wereldkerk – u gaat deel uitmaken van het leergezag in verbondenheid met de paus, in collegialiteit met het episcopaat en in het bijzonder met de aartsbisschop.”
Nuntius Bacqué: “Ons heil komt van Jezus die thuis is in de tempel, bij God als Zijn en onze Vader, als Licht dat voor de heidenen straalt.” Hij haalde Romano Guardini aan – ’Wek in mij de onrust die steeds naar U doet zoeken’. “Heidenen worden door ons in gunstige zin onrustig gemaakt,” aldus Bacqué, die besloot met een oproep: “Getuigt van uw geloof, laat het Licht van God stralen voor de heidenen, ja voor alle mensen, onze diepste zingeving is het ware Licht dat God geeft aan de mensen.”

Tags: ,