Aartsbisdom > Nieuws > Pauselijke boodschap voor Wereldziekendag

Pauselijke boodschap voor Wereldziekendag

Wereldziekendag wordt dit jaar op maandag 11 februari door de Rooms-Katholieke Kerk plechtig gevierd in Calcutta, India, de stad waar Moeder Teresa zich inzette voor de armsten en de zwaksten van de samenleving. Paus Franciscus verwijst in zijn boodschap voor Wereldziekendag naar de heilige Moeder Teresa als een voorbeeld van naastenliefde, iemand die de liefde van God voor de armen en de zieken zichtbaar maakte.

In zijn boodschap voor Wereldziekendag spreekt paus Franciscus zijn dankbaarheid uit voor de rol die vele vrijwilligers belangeloos vervullen in onder meer de gezondheidszorg. Hij noemt hun inzet van fundamenteel belang en een teken van de aanwezigheid van de Kerk op die plekken waar mensen om zorg en hulp vragen.

Wederzijdse erkenning
De paus benadrukt dat de gave van vrijwillig iets doen voor een ander pas een echte gave is als iemand ook zichzelf geeft, dat gaat verder dan het geven van een cadeau of iets dat de ander nodig heeft. “Een gave is vóór alles wederzijdse erkenning, met het onontbeerlijke karakter van een relatie. In de gave ziet men Gods liefde weerspiegeld, liefde die haar hoogtepunt vindt in de menswording van zijn Zoon Jezus en in de uitstorting van de Heilige Geest.”
Door als vrijwilliger een relatie op te bouwen met diegene die hulp en zorg nodig heeft, gebeurt er iets met de patiënt. Paus Franciscus: “Een vrijwilliger is een belangeloze vriend aan wie men zijn gedachten en emoties kan toevertrouwen; door te luisteren schept hij de omstandigheden waardoor de zieke in plaats van passief de zorg te ondergaan actief speler wordt in een wederzijds contact waarin hoop kan worden hersteld en openheid ontstaat voor het accepteren van behandelingen.”

De persoon en niet de winst centraal
Juist katholieke zorginstellingen mogen niet vervallen tot puur bedrijfsmatig denken waar het behalen van winst centraal staat. Naar de logica van het evangelie zou de zorg voor personen bepalend moeten zijn en niet de winst, zegt de paus. Hij spoort iedereen “aan om op verschillende niveaus de cultuur van de belangeloosheid en de gave te bevorderen, die onontbeerlijk is om de cultuur van winst en wegwerpen te overwinnen.”

Lees hier de complete boodschap van paus Franciscus voor Wereldziekendag 2019.

Tags: