Aartsbisdom > Nieuws > Pater Rinke de Vreeze sma overleden

Pater Rinke de Vreeze sma overleden

Het Aartsbisdom Utrecht ontving het bericht dat op 27 juli jl. te Braamt is overleden de zeereerwaarde pater Rinke de Vreeze sma. Hij werd geboren te Bakhuizen (Fr.) op 8 november 1922.

Hij werd priester gewijd voor de Sociëteit voor Afrikaanse Missiën op 16 juli 1949. Vervolgens verrichte hij gedurende vier jaar propagandawerk voor deze congregatie. Daarna ging hij naar Engeland, alwaar hij aan de Universiteit van Londen een wetenschappelijke graad in de aardrijkskunde behaalde. In 1957 ging hij naar Ghana, alwaar hij elf jaar lang aardrijkskunde doceerde aan het seminarie van Minie. Vervolgens was hij werkzaam in enkele Ghanese parochies. Daarna was hij tot augustus 1989 rector van het seminarie te Apowa in Ghana.

Na zijn terugkeer in Nederland werd pater De Vreeze sma met ingang van 1 oktober 1989 voor een periode van vijf jaar benoemd als pastoor van de parochie Onze Lieve Vrouw van Altijddurende Bijstand te Braamt. Deze benoeming werd in de daarop volgende jaren herhaaldelijk verlengd. Met ingang van 1 februari 1999 werd hij eervol ontslagen als pastoor van de parochie Onze Lieve Vrouw van Altijddurende Bijstand en kreeg hij een benoeming als priester-assistent in deze parochie. Tot op hoge leeftijd bleef pater De Vreeze pastoraal dienstbaar aan de rooms-katholieke geloofsgemeenschap te Braamt.

Zondag 1 augustus is er van 19.00 tot 20.00 uur gelegenheid tot condoleren en afscheid nemen in de voormalige pastorie aan de Langestraat 18 in Braamt. De uitvaartplechtigheid vindt plaats in besloten kring.

Moge de Heer hem opnemen in zijn hemelse vrede.

Klik hier voor het overlijdensbericht