Aartsbisdom > Nieuws > Pastorale aandachtspunten voor parochies in coronacrisis

Pastorale aandachtspunten voor parochies in coronacrisis

De tweede golf van de coronaviruspandemie heeft ook veel consequenties voor het kerkelijk leven. Het Aartsbisdom Utrecht heeft daarom een aantal pastorale tips en aandachtspunten voor parochies verzameld. Hopelijk zijn deze behulpzaam tijdens deze tweede golf (en daarna). Er zijn ook enkele aanbevelingen voor de Kersttijd opgenomen, zoals het zoveel mogelijk spreiden van de vieringen over de dagen. Het is nu immers nog onduidelijk hoeveel mensen met Kerstmis één viering kunnen bijwonen.

De aanbevelingen gaan uiteraard in op het streamen van de vieringen: niet alleen de technische aspecten zijn belangrijk (zoals aandacht voor scherp beeld en helder geluid), aan de kant van de kijker zijn er ook de nodige aandachtspunten. Het pastorale team van de parochies Sint Ludger en Sint Paulus verzamelde daartoe een aantal praktische suggesties voor het ‘thuis meevieren tijdens corona’.
Verder wijst het aartsbisdom op de kans die deze coronacrisis biedt voor het ontwikkelen van het begrip ‘huiskerk’ en vraagt het aandacht voor kinderen en jongeren in deze coronacrisis. Ook de inzet van digitale middelen op momenten buiten de viering is belangrijk – zo kan aan digitale gemeenschapsvorming worden gewerkt. Deze digitale gebedsmomenten en catechesesessies kunnen nooit de fysieke ontmoetingen vervangen, maar zulke online momenten kunnen ook na de coronacrisis mogelijk wel een aanvulling zijn op het aanbod van de parochie om missionair te zijn. Daarvoor zijn ook digitale nieuwsbrieven een goed middel.
Het Aartsbisdom Utrecht benadrukt tevens het belang van de openstelling van kerkgebouwen: juist in deze coronacrisis hebben veel mensen er behoefte aan om een kaarsje te branden en te bidden. Organiseer daarnaast momenten van stil gebed, bijvoorbeeld Eucharistische aanbidding, zo is één van de aanbevelingen.
Ook heeft het aartsbisdom enkele diaconale tips voor parochies toegevoegd. Deze lijst met aandachtspunten streeft niet naar volledigheid, maar wil wat houvast bieden in deze ook voor parochies zo lastige tijd.