Aartsbisdom > Nieuws > Pastoraal werkster D.A.M. Benders-Bloemkolk overleden

Pastoraal werkster D.A.M. Benders-Bloemkolk overleden

In het Medisch Spectrum Twente is op 17 december pastoraal werkster D.A.M. Benders-Bloemkolk overleden. Dominique Benders-Bloemkolk werd geboren te Amsterdam op 27 oktober 1960. In 1993 werd zij als pastoraal werkster benoemd in het samenwerkingsverband van de parochies H. Martinus te Didam, H. Maria O.L.V. van Altijddurende Bijstand te Didam en O.L.V. Onbevlekt Ontvangen te Loil.

Per 1 januari 1997 werd zij tevens benoemd in de parochie van de H. Antonius van Padua te Nieuw Dijk. Per 1 oktober 2000 werkte zij in de parochies van Breedenbroek, Dinxperlo, Gendringen, Megchelen en Netterden. Met ingang van 1 januari 2006 was zij pastoraal werkster in het parochieverband St. Ludger, Regio Oost-Achterhoek, waaruit door samenvoeging op 1 januari 2010 de nieuwe parochie St. Ludger ontstond.

Dominique Benders-Bloemkolk groeide op in De Meern, in een artistiek en kerkelijk betrokken gezin. Als klein meisje droomde ze al van een loopbaan in de Kerk. Het werd eerst een studie Nederlands, in Amsterdam, waar ze actief was in de Dominicuskerk. Na het afronden van haar studie ging ze alsnog theologie studeren.
“Ze was een betrokken pastoraal werkster en was zich bewust van de vragen van deze tijd aan de Kerk, en tegelijk hield ze van de traditie. Heel bewust had ze voor praktische theologie gekozen, om zo de Kerk naar de toekomst te kunnen begeleiden. Dat veranderingen op weerstand stuitten, maakte ze herhaaldelijk mee, maar dat kon er haar niet van weerhouden te blijven zingen. Ze was en bleef optimistisch. In het team was zij de organisator en ze borrelde van nieuwe ideeën. Dat ze niet alles kon realiseren en haar agenda te vol plande, leverde wel eens teleurstellingen, op aan beide kanten,” zo schrijft kardinaal Eijk in het overlijdensbericht.
In het Aartsbisdom vertegenwoordigde zij de pastoraal werkers in verschillende gremia, en was ze actief in de bedevaart naar Lourdes. Op veel niveaus had ze goede contacten, niet op de laatste plaats in de parochies waar ze heeft gewerkt. “Door de warme wijze waarop zij mensen begeleidde en bijstond heeft zij voor velen veel kunnen betekenen. Ze hield van een verzorgde liturgie en putte ook zelf veel kracht en voldoening uit het mogen voorgaan. Inspiratie putte zij uit het Getijdenboek, dat altijd in de buurt was en uit de moderne theologie.
Al haar kerkelijk werk speelde zich af ‘in de verlenging’, na een herseninfarct in 1989. Haar kwetsbare gezondheid weerhield haar niet om zich tomeloos in te zetten. Op 11 december dit jaar werd ze opnieuw getroffen door een infarct, waarna ze in coma raakte. Op 17 december overleed ze, gesterkt door het sacrament der zieken, in het Medisch Spectrum Twente, in de kring van familie en vrienden.”

De Eucharistie ten Uitvaart wordt gevierd op zaterdag 22 december 2012 om 11:30 uur in de H. Bonifatius / H. Ludgeruskerk aan de Rapenburgsestraat 21 te Lichtenvoorde.
Aansluitend vindt de begrafenis plaats op de begraafplaats Berkenhove aan de Romienendiek te Aalten.

Klik hier voor het volledige overlijdensbericht.