Aartsbisdom > Nieuws > Pastoraal Jaarverslag 2011 gepubliceerd

Pastoraal Jaarverslag 2011 gepubliceerd

Het Aartsbisdom Utrecht heeft deze week het Pastoraal Jaarverslag 2011 uitgebracht. In de inleiding schrijft mgr. Hoogenboom dat “het jaar 2011 de geschiedenis van het Aartsbisdom Utrecht onder meer zal ingaan als het jaar waarin het project van de samenvoeging van de meer dan 300 parochies tot 49 parochies werd afgerond. Zowel op het niveau van de parochies als van het bisdom hebben velen zich ingezet voor de succesvolle afronding van deze bestuurlijke reorganisatie, waarvoor onze grote dank.”

Toerusting en vorming
In vervolg op de afronding van het samenvoegingsproces presenteerde de bisdomstaf een pastoraal-liturgisch beleidsplan en werden plannen ontwikkeld (en deels ook al uitgevoerd) voor de toerusting en vorming van leden van parochiebesturen en de leden van de pastorale teams, zo schrijft de Utrechtse hulpbisschop. “In 2011 werd het proces van samenvoeging van de parochiële caritasinstellingen (PCI-en) in het Aartsbisdom Utrecht praktisch afgerond. Ook op het terrein van de diaconie werden plannen ontwikkeld (en deels ook al uitgevoerd) voor de toerusting en vorming van leden van PCI-besturen, profielhouders diaconie en vrijwilligers.”
Mgr. Hoogenboom: “Deze ontwikkelingen maken duidelijk dat bestuurlijke reorganisaties nimmer een doel op zich zijn, maar ten dienste moeten staan (en feitelijk ook staan) aan de opbouw en inhoudelijke versterking van de plaatselijke geloofsgemeenschappen, van de parochies en van het Aartsbisdom Utrecht als geheel. Het voorliggende pastoraal jaarverslag – noodzakelijkerwijze een momentopname – moge hiervan getuigen.”

Voor de volledige tekst van het Pastoraal Jaarverslag 2011 klik hier.