Aartsbisdom > Nieuws > Pastor A.J.M. Verweij (79) overleden

Pastor A.J.M. Verweij (79) overleden

In Fraterhuis St. Jozef te De Bilt is op 5 april in de Heer overleden de zeereerwaarde heer Adrianus Jozef Maria Verweij, priester van het Aartsbisdom Utrecht. Hij werd geboren te Schalkwijk op 14 september 1943. Na zijn priesterwijding op 21 juni 1969 was hij eerst werkzaam als jeugdpastor in het dekenaat Zutphen en vervolgens binnen het team voor Groot-Malburgen te Arnhem. Met ingang van 15 augustus 1984 werd hij benoemd tot pastor in de St. Franciscus Xaveriusparochie te Amersfoort met de opdracht tevens werkzaam te zijn voor het Omroeppastoraat.

Per 1 september 1993 werd hij benoemd tot pastor voor 20% voor het parochiepastoraat in de Pax Christi-parochie te Lelystad en de St. Willibrordparochie te Swifterbant en voor 80% voor het Omroeppastoraat, in dienst van de Interparochiële Vereniging Oostelijk Flevoland. Op 1 januari 1997 werd hij benoemd tot pastor ten dienste van het samenwerkingsverband van de parochies H. Paulus, Emmaus, H. Geest en Blijde Boodschap te Utrecht voor liturgische taken en het seniorenpastoraat in de stad Utrecht, in dienst van het dekenaat Utrecht-Oudenrijn. Met ingang van 1 maart 2003 werd hij benoemd tot pastor in het parochieverband Krommerijnstreek en tot projectleider van het seniorenpastoraat in het dekenaat Utrecht. Op 1 september 2008 ging hij met emeritaat.

Adri Verweij “kreeg landelijke bekendheid als lid van het team van het Omroeppastoraat van het RKK en de KRO,” zo schrijft kardinaal Eijk in het overlijdensbericht dat het Aartsbisdom Utrecht heeft verzonden. “Na zijn werk als omroeppastor stond hij mede aan de basis van het seniorenpastoraat in het dekenaat Utrecht. Voorts was hij pastoraal werkzaam in de parochie Johannes XXIII. Naast al deze activiteiten was hij ook een van de drijvende krachten van de actie Pax Christi Kinderhulp, een organisatie die zich inzet voor vakanties voor kansarme kinderen en kinderen met een beperking.” Pastor Verweij was bovendien vele malen geestelijk begeleider van medepelgrims tijdens bedevaarten naar de Maria-oorden Lourdes en Kevelaer. In de jaren 2017-2021 vertegenwoordigde hij de emeriti in de Priesterraad van het aartsbisdom.

“Tijdens zijn ziekte vertelde hij dat hij zeer dankbaar was voor zijn leven als priester. Zijn laatste column in het blad van de Katholieke Bond voor Ouderen, waarin hij open over zijn ziekte vertelde, riep veel waarderende reacties op,” zo vervolgt kardinaal Eijk. “Met Adri is een broederlijke priester met een grote pastorale bewogenheid heengegaan, die een plaats heeft gekregen in het hart van velen. Hij overleed op de vooravond van Witte Donderdag, de dag waarop onze Heer het sacrament van de Eucharistie en van het priesterschap heeft ingesteld. Moge Adri nu aanzitten aan het Hemels Gastmaal. Gaarne verzoek ik u om hem in uw gebed te gedenken.”

Er is gelegenheid afscheid te nemen van pastor Verweij en de familie te condoleren op maandag 10 april tussen 16.00 en 17.30 uur in de Sint Nicolaaskerk, Sint Nicolaaslaan 1 te Odijk. De avondwake vindt plaats op dinsdag 11 april om 19.00 uur in de Sint Michaëlkerk, Jonkheer Ramweg 18 te Schalkwijk. Na afloop is hier ook gelegenheid om de familie te condoleren. De Eucharistieviering ten uitvaart vindt plaats op woensdag 12 april om 10.30 uur in de Sint Nicolaaskerk te Odijk. De viering is ook digitaal te volgen via www.afscheidsimpressie.nl/adriverweij. Na afloop vindt de begrafenis in besloten kring plaats.

Klik hier voor het volledige overlijdensbericht