Aartsbisdom > Nieuws > Oud-rector Kevelaer Richard Schulte Staade overleden

Oud-rector Kevelaer Richard Schulte Staade overleden

Oud-rector van Kevelaer Richard Schulte Staade (87) is op 13 januari overleden. Hij was 32 jaar rector van het Duitse Maria-oord, vlak over de Nederlandse grens in het bisdom Münster. Vele pelgrims uit het Aartsbisdom Utrecht die in de periode 1974-2006 op bedevaart naar Kevelaer gingen, hebben rector Schulte Staade ontmoet. De Utrechtse hulpbisschop mgr. Woorts zal als bisschop-referent voor bedevaarten en namens het Aartsbisdom Utrecht de uitvaart bijwonen.

De uitvaartplechtigheid vindt plaats op zaterdag 25 januari (zijn 88ste geboortedag) in de basiliek van Kevelaer. Mgr. Schulte Staade was onder meer erekanunnik van het bisdom Roermond. Hij werd op 25 januari 1932 in Essen geboren, zijn priesterwijding vond plaats op 21 juni 1963. In 1992 benoemde paus Johannes Paulus II hem tot ‘ereprelaat van Zijne Heiligheid’.

Het Duitse plaatsje Kevelaer is al eeuwenlang een bekend Mariabedevaartsoord. Al sinds 1642 wordt er in deze plaats een wonderbaarlijk genadebeeld (een ets) van de Maagd Maria vereerd. Dit genadebeeld staat bekend als de ‘Consolatrix Afflictorum’: de ‘Troosteres der bedroefden’. Handelsreiziger Hendrick Busman was in 1641 op weg van Weeze naar Geldern en bad bij het hagelkruis op een kruising vlakbij het gehucht Kevelaer, toen hij tot driemaal toe een oproep van Maria hoorde: “Op deze plek moet je voor mij een kapelletje bouwen!” Busman was arm, maar de kapel kwam er in 1642. Pelgrims volgden al snel en ook de eerste genezingen lieten niet lang op zich wachten. In 1647 erkende de Kerk acht van deze genezingen als wonderbaarlijk. Om het oorspronkelijke stenen gebedszuiltje heen werd in 1654 de Genadekapel gebouwd, enkele jaren eerder was er al een bedevaartkerk gebouwd. In de negentiende eeuw werd de grote Mariakerk gebouwd, die in 1923 tot basiliek werd verheven.
In het Aartsbisdom Utrecht zijn diverse Kevelaer Broederschappen actief, die jaarlijks een één- of meerdaagse bedevaart naar Kevelaer organiseren. Ook houdt een aantal Broederschappen vieringen in de parochies, voorafgaand aan en als afsluiting van het bedevaartseizoen.