Aartsbisdom > Nieuws > Noodhulp en gebed voor slachtoffers aardbevingen

Noodhulp en gebed voor slachtoffers aardbevingen

De zware aardbevingen in de Turks-Syrische grensregio hebben inmiddels aan ruim 21.000 mensen het leven gekost. Ook zijn er bijna 73.000 gewonden gevallen. In de Nederlandse bisdommen wordt komend en volgend weekend gecollecteerd voor de slachtoffers. Het Aartsbisdom Utrecht heeft de parochies opgeroepen om in het weekend van 18-19 februari te collecteren. Zij kunnen deze collecte in de vieringen van komend weekend aankondigen.

Parochies in het aartsbisdom die dat wensen, kunnen uiteraard ook dit weekend al collecteren voor de slachtoffers van de aardbevingen. De opbrengst gaat via de bisschoppelijke Vastenactie direct naar de caritasorganisaties in Syrië en Turkije om ter plekke zo effectief mogelijk te worden ingezet.
“We verzamelen op dit moment informatie van kleine lokale partners die we kennen uit ons eigen Vastenactienetwerk en dat van bevriende (katholieke/christelijke) organisaties. De eerste signalen dat onze hulp van waarde kan zijn, bereiken ons al. Door de parochies te vragen om een gift via de bisschoppelijke Vastenactie te laten lopen, geven parochies een signaal af dat zij weten dat hulp ook en juist in de kleine lokale initiatieven het waard is om te steunen,” zegt Marc Bollerman, directeur van de Vastenactie.
Mgr. Woorts (bisschopreferent voor de interreligieuze dialoog) heeft namens de Contactraad voor de Interreligieuze Dialoog medeleven betoond met de Islamitische Stichting Nederland. Hij wenst langs die weg ook familie en bekenden in Nederland van de vele slachtoffers in Turkije en Syrië kracht en sterkte en laat weten verbonden te zijn in gebed.

Voorbede
Naast financiële hulp komt de betrokkenheid en solidariteit tot uiting in gebed. Voor de parochies is er een voorbede beschikbaar om in de vieringen te kunnen bidden voor het rampgebied:

Heer, onze God, wij bidden in deze dagen voor de vele slachtoffers van het natuurgeweld in Turkije en Syrië: Neem de doden op in uw liefde, troost alle nabestaanden, en geef kracht aan allen die hulpverlenen. Laat ons bidden…

Parochies die meedoen, maar ook individuele giftgevers kunnen hun bijdrage via het volgende rekeningnummer beschikbaar stellen:

NL21 INGB 0000 0058 50 t.n.v. Vastenactie, Den Haag, o.v.v. Noodhulp Aardbeving.