Aartsbisdom > Nieuws > Nieuwe samenstelling Diocesane Roepingenraad

Nieuwe samenstelling Diocesane Roepingenraad

In een brief aan de betrokkenen bij het Roepingenpastoraat in/buiten het Aartsbisdom Utrecht en de parochiesecretariaten en pastorale teams heeft mgr. Eijk op 4 februari de nieuwe samenstelling van de Diocesane Roepingenraad bekend gemaakt. In deze raad was in de afgelopen periode een aantal vacatures ontstaan. Mgr. Eijk schrijft dat hij sinds zijn aantreden als aartsbisschop van Utrecht het belang heeft benadrukt “van ons aanhoudende gebed voor roepingen en van een actief en enthousiasmerend roepingenpastoraat in het aartsbisdom Utrecht. Zonder ook maar enigszins tekort te willen doen een het feit dat iedere christengelovige in kracht van zijn/haar doopsel geroepen is tot een leven in navolging van de Heer, is het meer dan ooit tevoren duidelijk dat de roepingen tot het priesterschap, het permanente diaconaat en het religieuze leven van vitaal belang zijn voor het voortbestaan van onze geloofsgemeenschap.”

Ook in het recent gepubliceerde Pastoraal Beleidsplan heeft hij “meer in het bijzonder aangegeven dat onze geloofsgemeenschap zeer dringend behoefte heeft aan jonge mensen die als diocesaan priester, als bezoldigd of onbezoldigd permanent diaken of als religieus/religieuze Christus’ Kerk met hun leven willen dienen en die een authentiek geloofsgetuigenis willen geven in de Kerk en de wereld van vandaag,” zo schrijft hij.
In de afgelopen jaren heeft de Diocesane Roepingenraad verdienstelijk werk verricht op het terrein van het roepingenpastoraat, zo memoreert mgr. Eijk. Maar inmiddels waren er diverse vacatures ontstaan en “tegen deze achtergrond leek het mij wenselijk om te komen tot een geheel nieuwe en verjongde samenstelling van de Diocesane Roepingenraad. Dit in de overtuiging dat de nieuwe leden van de raad met veel enthousiasme en élan een bijdrage zullen kunnen leveren aan het roepingenpastoraat in het Aartsbisdom Utrecht.”

De nieuwe Diocesane Roepingenraad is als volgt samengesteld:

drs. P. Kuipers pr., voorzitter (conrector Priesteropleiding Ariënskonvikt)
drs. J.G.M. Pauw pr. (bisschoppelijk vicaris voor jeugd/jongeren en catechese)
drs. C.J.G. Pikkemaat pr.
drs. R.E. Vonhögen pr.
drs. R.L. Enthoven (Dienst Communicatie Aartsbisdom)
drs. Y.J. Saris (pastoraal werker studentenpastoraat)
p. Elias Leyds c.s.j.
zr. J. Kyalembera o.a.

Binnenkort wordt de Raad gecompleteerd met in ieder geval een permanente diaken.

Tags: