Aartsbisdom > Nieuws > Mini-conferentie Missionaire Parochie: al 500 deelnemers

Mini-conferentie Missionaire Parochie: al 500 deelnemers

In Veenendaal vindt op zaterdag 25 maart de mini-conferentie van de Missionaire Parochie plaats. Een gezamenlijke Eucharistieviering, een inleiding, getuigenissen van parochies en drie keuzeseminars vormen de hoogtepunten van het programma. Al 500 belangstellenden hebben zich voor de conferentie aangemeld. Er is nog ruimte voor meer deelnemers.

Het thema van de mini-conferentie luidt ‘Hier ben ik’, naar de Bijbeltekst uit Jesaja. Hannah Vaughan-Spruce zal hierover spreken en ingaan op de drie belangrijkste sleutels van parochievernieuwing. Vaughan-Spruce is verantwoordelijk voor Divine Renovation in het Verenigd Koninkrijk en werkte zelf als catechist in een parochie.

Leiderschap in de parochie
Na de lunch geeft Paul Donders, consultant en directeur van xpand Nederland, een inleiding over enkele basisprincipes voor goed en gezond leiderschap in een parochie. Dit hoofdseminar richt zich in de eerste plaats op diegenen die in groepen zijn gekomen vanuit hun parochie of geloofsgemeenschap en behandelt thema’s als bouwen aan een team, vertrouwen en talentontwikkeling. In groepjes gaan de deelnemers aan de slag om deze principes te vertalen voor hun eigen geloofsgemeenschap.

Keuzeopties: seminars over gebed en ‘eerste stappen’
Parallel aan de inleiding van Paul Donders in het hoofdprogramma worden twee seminars gehouden over het belang van gebed bij parochievernieuwing en de eerste stappen die parochies kunnen zetten op weg naar een missionaire parochie. Met de keuzeopties in het programma wil de organisatie tegemoet komen aan de verschillende fases waarin parochies verkeren: sommige parochies hebben al ervaringen opgedaan, in andere parochies is er misschien alleen nog de wens om meer missionair te worden.

De mini-conferentie vindt plaats op evenementenlocatie ‘De Basiliek’ in Veenendaal. Het programma op zaterdag 25 maart duurt van 09.30 uur tot 17.00 uur. Op vrijdagavond 24 maart is er vanaf 19.00 uur een voorprogramma met gezamenlijk gebed en aansluitend een informele ontmoeting. Parallel hieraan is er een jongerenontmoeting voor studenten en Young Professionals.

Voor meer (praktische) informatie en aanmelding zie: website van de Missionaire Parochie.

Foto Missionaire Parochie: hoofdspreekster Hannah Vaughan-Spruce