Aartsbisdom > Nieuws > Mgr. De Korte in debat over ‘Kerk en Ambt’

Mgr. De Korte in debat over ‘Kerk en Ambt’

Mgr. De Korte gaat overmorgen in Deventer in debat met twee auteurs van de brochure ‘Kerk en Ambt’. De hulpbisschop van het Aartsbisdom Utrecht zal theologische en historische kritiek leveren op het boekje dat de Nederlandse provincie van de orde der Dominicanen eind augustus vorig jaar naar alle parochies stuurden. Het is de eerste keer dat een bisschop openlijk het gesprek aangaat over de brochure.

Hulpbisschop De Korte hoopt de auteurs André Lascaris en Harrie Salemans er in ‘een open gesprek’ van te overtuigen dat de in ‘Kerk en Ambt’ aangereikte oplossingen voor het priestertekort ‘een onvruchtbare weg’ zijn.
Mgr. De Korte vindt dat de bisschoppen het debat over ‘Kerk en Ambt’ aan moeten gaan. “Dat moet gebeuren. We hebben genoeg theologische argumenten om de inhoud van de brochure te weerleggen. Als bisschoppen moeten we sowieso veel meer het debat aangaan”, zegt hij tegenover katholieknederland.nl. Niet alle bisschoppen zijn enthousiast om het gesprek over de brochure te voeren. Maar zijn collega’s hebben De Korte de ruimte gegeven het debat aan te gaan.

Niet de weg
De hulpbisschop van Utrecht hoopt op een open debat. “Ik zal het gesprek kritisch en vriendelijk aangaan. Het priestertekort is natuurlijk een thema dat heel sterk leeft. Maar ik zal historisch en theologisch betogen waarom de in ‘Kerk en Ambt’ aangedragen oplossingen niet de weg zijn.” De uitnodiging voor het openbare debat dateert al van oktober. De Korte zegde na overleg met kardinaal Simonis en de bisschoppenconferentie zijn deelname toe. Het debat in de Buveburcht begint om 13.30 uur en is voor publiek toegankelijk.
De Korte wil niet teveel vooruitlopen op de inhoud van zijn betoog. Maar hij deelt de strekking van de kritiek die de Franse dominicaan en theoloog Hervé Legrand namens de orde uitte op ‘Kerk en Ambt’. Dat een niet gewijde bedienaar volgens de brochure geldig kan voorgaan in de eucharistie, doorbreekt volgens Legrand de apostolische opvolging. Dat is volgens hem schismatiek handelen. Daar is de Korte het mee eens. “Dat zal ik ook zo uitspreken.”

In strijd met geloof
Op de publicatie van ‘Kerk en Ambt’ volgde een brede discussie tussen voor- en tegenstanders van de door de dominicanen aangedragen oplossingen voor het priestertekort. De bisschoppen beperkten zich tot op heden tot een korte reactie op de dag dat de brochure verscheen. Daarin noemen zij het pleidooi van de dominicanen ten aanzien van de eucharistie en de bediening ervan “volstrekt in strijd met het geloof van de Rooms-Katholieke Kerk”.
De Bisschoppenconferentie zegde eind augustus toe met een uitgebreide reactie op ‘Kerk en Ambt’ te komen. Die is nog niet verschenen. De conferentie vond een theoloog bereid namens haar een artikel te schrijven. Dat staat waarschijnlijk op de agenda van de komende vergadering van de Bisschoppenconferentie op donderdag 14 februari.