Aartsbisdom > Nieuws > Mgr. Hoogenboom viert Mis met Zwitserse gardisten

Mgr. Hoogenboom viert Mis met Zwitserse gardisten

Mgr. Hoogenboom (hulpbisschop van het Aartsbisdom Utrecht en zelf Vierdaagse loper) vierde zondag 14 juli, voorafgaand aan de week van de ‘Nijmeegse Vierdaagse’, voor de achtste keer in successie de H. Eucharistie in de Nijmeegse Sint Petrus Canisiuskerk. Diezelfde middag vierde mgr. Hoogenboom vervolgens met twaalf leden van de Pauselijke Zwitserse Garde (de Guardia Svizzera Pontificia) de Eucharistie.

Naast mgr. Hoogenboom, die voor de dertigste keer meeloopt, neemt nog een Nederlandse bisschop deel: mgr. Mutsaerts (hulpbisschop van ‘s-Hertogenbosch) maakt zijn ‘Vierdaagse-debuut’. Ook één van de priesterstudenten van het Aartsbisdom Utrecht verschijnt dinsdag aan de start van de Vierdaagse.

De viering met de gardisten was evenals de vorige twee jaren in het Duits (in 2016 werd er Italiaans gesproken). Diaken Veldman (hoofd financiën van het Aartsbisdom Utrecht) assisteerde, één van de diakenstudenten van het Aartsbisdom Utrecht was acoliet. Na afloop van de viering was er gelegenheid tot nadere kennismaking onder het genot van een drankje.
Tijdens de Internationale Vierdaagsemis ‘s ochtends had het A.M.D.G.-koor onder meer delen gezongen uit ‘Die Deutsche Messe’ van Fr. Schubert, het ‘Notre Père’ van A. Duruflé en ‘Verleih uns Frieden’ van F. Mendelssohn. Bij deze viering assisteerde diaken Dols (adjunct-econoom van het Aartsbisdom Utrecht).

De twaalf leden van de Guardia Svizzera Pontificia lopen als militairen mee met het Zwitserse leger. Hun commandant neemt inmiddels voor de zevende keer deel, voor de overige elf gardisten is het de eerste Nijmeegse Vierdaagse. Bij de intocht op vrijdag 19 juli zullen zij in ceremonieel tenue lopen.

In 2015 ontmoette mgr. Hoogenboom een Zwitserse gardist, voorafgaand aan een audiëntie bij paus Franciscus. Hij raakte met deze gardist in gesprek over de Vierdaagse van Nijmegen (officieel: de Internationale Vierdaagse Afstandsmarsen Nijmegen), waaraan hij van plan was deel te nemen. Daarbij werd de afspraak gemaakt dat de leden van de Guardia Svizzera Pontificia die in 2016 aan de Vierdaagse zouden deelnemen, mgr. Hoogenboom aldaar zouden ontmoeten. Alle aanwezigen gaven na afloop aan deze ontmoeting voor herhaling vatbaar te vinden; inmiddels vierde de Utrechtse hulpbisschop voor het vierde jaar op rij de Eucharistie met de Zwitserse gardisten.

De Zwitserse Garde is het enig overgebleven legeronderdeel van Vaticaanstad. De Garde is verantwoordelijk voor de bewaking van het Apostolisch Paleis, van de toegang tot Vaticaanstad en voor de toegang tot Castel Gandolfo, de zomerresidentie van de paus. Daarnaast is de Zwitserse Garde verantwoordelijk voor de persoonlijke veiligheid van de Heilige Vader. Het corps werd in 1506 door paus Julius II gesticht en is daarmee het oudste legeronderdeel van de wereld. Tot de Zwitserse Garde kunnen alleen Zwitserse, katholieke mannen toetreden. (Bron: encyclopedie op kro-ncrv.nl/katholiek)

In ‘De Gelderlander’ verscheen 15 juli een kort interview met mgr. Hoogenboom over zijn deelname aan de Nijmeegse Vierdaagse: klik hier om het te lezen.

Tags: