Aartsbisdom > Nieuws > Mgr. Hoogenboom tijdens Palmzondagviering: ‘Verlangen is een levenskunst’

Mgr. Hoogenboom tijdens Palmzondagviering: ‘Verlangen is een levenskunst’

In Zutphen waren zondag 29 maart (Palmzondag) jongeren uit het Aartsbisdom Utrecht bijeen voor de jaarlijkse Wereldjongerendag. De dag begon met een Eucharistieviering in de St. Janskerk, waarbij mgr. Hoogenboom de hoofdcelebrant was. Na de lunch bracht de groep een bezoek aan de Zutphense synagoge. ‘s Middags stonden verder drie workshops op het programma, gegeven in Het Stedelijk (een middelbare school tegenover de kerk).

Rond 16.00 uur kwamen de jongeren weer samen in de St. Janskerk voor de aanbidding. Deze Wereldjongerendag werd afgesloten in Het Stedelijk met een presentatie over de Wereldjongerendagen 2016 in Krakau en een diner. In zijn preek tijdens deze Eucharistieviering aan het begin van de Goede Week stelde mgr. Hoogenboom onder meer: “We moeten ons kruis opnemen, achter de Heer aangaan. In de woorden van de H. Augustinus: ‘Draag Jezus in je hart, Hij zal je leiden. Jij bent de ezel. Jezus rijdt op jou, Hij wijst de weg, Hij voert je Jeruzalem binnen.’ Wij zijn Christusdragers en als zodanig hebben wij het palmtakje in de hand. Dat steken we thuis achter het kruisbeeld – dat verwijst naar het lijden van de Heer die de dood heeft overwonnen.”

In de synagoge hield de gids een inleiding over diverse gebruiken in het Jodendom. Zo wees ze op het stukje onafgemaakte muur boven de entree van de synagoge: een herinnering aan de verwoesting van de tempel. Ook vertelde ze hoe boekrollen nog steeds met de hand worden overgeschreven en liet ze een rol met het boek Ester zien. Ook ging ze in op haar eigen familiegeschiedenis in en na de Tweede Wereldoorlog: zij en haar zusje werden gered, maar haar ouders overleefden het niet.

palmzondag2015-b palmzondag2015-c

Tijdens het tweede deel van de middag konden de jongeren kiezen uit drie workshops: mgr. Hoogenboom verzorgde een catechese aan de hand van de Youcat, diaken Dashorst van de gemeenschap Sant’Egidio in Apeldoorn gaf een presentatie over het project ‘De Ongeziene gezien’ en prof. dr. Marcel Poorthuis sprak – naar aanleiding van de WJD 2016 in Krakau – over het leven van de heilige paus Johannes Paulus II. Hij illustreerde zijn verhaal met videobeelden over diverse hoogtepunten uit het pontificaat van deze Poolse paus.

palmzondag2015-d palmzondag2015-e

Voorafgaande aan de aanbidding hield mgr. Hoogenboom een inleiding over het jaarthema van de Wereldjongerendag 2015: ‘Zalig die zuiver van hart zijn, want zij zullen God zien’. ‘Zalig’ is een woord met ruimte, aldus de hulpbisschop, het woord ‘zaal’ zit erin en het woord ‘gezellig’ is ervan afgeleid. Het is een woord dat duidt op gemeenschap. Het drukt dus eigenlijk meer uit dan wat je met alleen ‘gelukkig’ kunt zeggen. Mgr. Hoogenboom: “Mensen willen graag gelukkig worden, maar wat verláng je eigenlijk van het leven? Kinderen kunnen dat nog: verlangen naar een moment in de toekomst. ‘Nog zoveel nachtjes slapen en dan…’ Verlangen is een levenskunst. […] Wij leven als christenen tussen het ‘al’ en het ‘nog niet’: er is nog iets in het vooruitzicht waarnaar we mogen verlangen.”

palmzondag2015-f palmzondag2015-g

Tijdens de aanbidding was er gelegenheid om het sacrament van boete en verzoening te ontvangen, waar diverse jongeren gebruik van maakten. Weer terug in Het Stedelijk hield vicaris Pauw (jeugd en jongeren) een enthousiasmerende presentatie over de Wereldjongerendagen 2016 in het Poolse Krakau. Daarbij werd een door jongerenwerker Samuel Luz gemaakt promotiefilmpje getoond (nog te bekijken op Facebook: klik hier). Vicaris Pauw riep de aanwezige jongeren op ‘ambassadeurs voor de WJD’ te worden en zo ook anderen enthousiast te maken voor de WJD-reis van het Aartsbisdom Utrecht. De Wereldjongerendag bijeenkomst werd vervolgens afgesloten met een diner.

palmzondag2015-h

Tags: ,