Aartsbisdom > Nieuws > Mgr. Hoogenboom spreekt bij Europees Parlement

Mgr. Hoogenboom spreekt bij Europees Parlement

Namens de Commissie van de Bisschoppenconferenties van de Europese Gemeenschap (COMECE) verzorgde mgr. Hoogenboom dinsdag 24 maart een korte toespraak bij het Europees Parlement. Die dag vond de vierde ontmoeting plaats in het kader van een reeks jaarlijkse dialoogbijeenkomsten die het Europees Parlement organiseert tussen de verschillende religies en religieuze en niet-religieuze organisaties.

Thema van de bijeenkomst was ‘De opkomst van religieus radicalisme en fundamentalisme en de rol van de interreligieuze dialoog bij de bevordering van tolerantie en respect voor de menselijke waardigheid’. ‘Beschermheren’ van de bijeenkomst waren voorzitter Martin Schulz en vicevoorzitter Antonio Tajani van het Europees Parlement. Dit jaar vinden er twee van dergelijke bijeenkomsten plaats: de eerste met Kerken en geloofsgemeenschappen (24 maart) en de tweede met niet-religieuze organisaties (17 november). Naast mgr. Hoogenboom, die namens de Nederlandse bisschoppen lid is van COMECE, nam Fr Patrick H. Daly (secretaris-generaal van COMECE) deel aan de ontmoeting. Ook hij sprak het Europees Parlement toe.

Tijdens het eerste deel van de bijeenkomst spraken naast Fr Daly onder anderen ook metropoliet Emmanuel uit Frankrijk (vicevoorzitter van de Conferentie van Europese Kerken, CEC), rabbijn Riccardo Di Segni (Rome) en imam Hassen Chalghoumi (Voorzitter van de Conferentie van Imams in Frankrijk) het parlement toe over ‘De opkomst van religieus radicalisme en fundamentalisme’.
Hierna was er gelegenheid tot discussie. Tijdens het tweede deel van de middag stond het deelonderwerp ‘Het bevorderen van tolerantie en respect voor de menselijke waardigheid’ centraal. Naast mgr. Hoogenboom verzorgden onder anderen Hilde Kieboom (vicevoorzitter van de Gemeenschap van Sant’Egidio), de anglicaanse bisschop Robert Innes en rabbijn Albert Guigui (Brussel, permanent vertegenwoordiger van de Conferentie van Europese Rabbijnen bij de EU) een toespraak. Na wederom gelegenheid tot discussie werd de bijeenkomst afgesloten met korte toespraken van Frans Timmermans (vicevoorzitter van de Europese Commissie) en EP-voorzitter Martin Schulz.

Op de website van het Europees Parlement is in een korte samenvatting van het tweede gedeelte van de bijeenkomst onder meer een fragment te zien van mgr. Hoogenbooms toespraak (video, 5.45 minuten): klik hier

Tags: ,