Aartsbisdom > Nieuws > Mgr. Hoogenboom houdt dit jaar Rijsenburg-lezing

Mgr. Hoogenboom houdt dit jaar Rijsenburg-lezing

De jaarlijkse Rijsenburg-lezing van de parochie Sint Maarten wordt op 15 november voor de zesde keer gehouden. Dit maal verzorgt de Utrechtse hulpbisschop Th. Hoogenboom de lezing. Hij is namens de Nederlandse bisschoppen lid van de Commissie van de Bisschoppenconferenties van de Europese Gemeenschap (COMECE). Het onderwerp is van zijn lezing is: ‘De plaats, taken en betekenis van COMECE in de Europese Unie’.

COMECE bestaat uit bisschoppen die door de 28 lidstaten zijn afgevaardigd en heeft een secretariaat dat zetelt te Brussel. COMECE wil “in een geest van collegialiteit tot een grotere eenheid en nauwere samenwerking komen in de Bisschoppenconferenties onderling en met de Heilige Stoel in pastorale vraagstukken die de Europese Unie aangaan.” Het secretariaat wordt ondersteund door een aantal commissies. Voorzitter van de Commission on Legal Affairs is mgr. Hoogenboom. Hierin komen zaken als markt, privacy en godsdienstvrijheid aan de orde.
In het kader van zijn lezing zal mgr. Hoogenboom ruim aandacht schenken aan diverse actuele onderwerpen, zoals het standpunt van COMECE over migratie. Tevens zal hij een terugblik geven op de inbreng vanuit de R.-K. Kerk op basis van de encycliek van paus Franciscus, getiteld Laudato Si’ en het effect hiervan bij de belangrijke klimaattop die begin november in Parijs plaatsvindt.
De Rijsenburg-lezing is voor het eerst gehouden in 2010 en werd ingesteld ter gelegenheid van het 200-jarig bestaan van de Sint Petrus’ bandenkerk. Eerdere sprekers waren onder anderen Europarlementariër Corien Wortman-Kool, kardinaal W. Eijk en presentator Leo Fijen.
De lezing begint om 14.00 uur in de Petrus- & Pauluszaal van het parochiecentrum, Rijsenburgselaan 4 te Driebergen-Rijsenburg en is gratis toegankelijk. Na afloop is er een informeel samenzijn waarbij mgr. Hoogenboom aanwezig is.

Tags: