Aartsbisdom > Nieuws > Mgr. Eijk benoemt nieuwe vicaris-generaal en nieuwe kanselier

Mgr. Eijk benoemt nieuwe vicaris-generaal en nieuwe kanselier

Op 3 januari heeft Mgr. Dr. W.J. Eijk, aartsbisschop-elect van Utrecht, zijn eerste twee benoemingen bekend gemaakt. Tot vicaris-generaal is benoemd Mr Drs Th.C.M. Hoogenboom en tot kanselier Mr J.L.W. Zuijdwijk. Beide benoemingen gaan in op 26 januari a.s. zodra mgr. Eijk de aartsbisschoppelijke zetel in bezit heeft genomen.

tedhoogenboomMr. drs. Th.C.M. Hoogenboom, priester van het aartsbisdom, wordt benoemd tot vicaris-generaal en moderator van de aartsdiocesane curie. In laatstgenoemd ambt zal hij de werkzaamheden van de curie gaan coördineren. Mgr. Ted Hoogenboom (47) werd na zijn studies Nederlands recht en theologie op 25 september 1999 door kardinaal Simonis priester gewijd. Na zijn studie kerkelijk recht aan de Pauselijke Universiteit Gregoriana in Rome werd mgr. Hoogenboom met ingang van 1 augustus 2001 benoemd tot conrector van de Priesteropleiding Ariënskonvikt, welk ambt hij sinds 1 september 2003 combineert met het ambt van officiaal van het aartsbisdom Utrecht en van het bisdom Groningen-Leeuwarden. Tevens is hij lid van het bisdombestuur van het aartsbisdom. Mgr. Hoogenboom blijft officiaal.

hanszuijdwijkMr. J.L.W. Zuijdwijk wordt benoemd tot kanselier van de aartsdiocesane curie en tot secretaris-generaal. In laatstgenoemde hoedanigheid zal de heer Zuijdwijk worden belast met de voorbereiding en uitvoering van het diocesane beleid. De heer Zuijdwijk (41), woonachtig in Veelerveen, is gehuwd en heeft twee kinderen. Sinds 1 augustus jl. is hij werkzaam als kanselier, personeelsfunctionaris en jurist van het bisdom Groningen-Leeuwarden. Daarvoor was hij onder meer zes jaar werkzaam als jurist ad extra bij het Secretariaat van het Rooms-Katholiek Kerkgenootschap. De heer Zuijdwijk is en blijft secretaris van het interkerkelijk Contact in Overheidszaken (CIO) en kanselier van het Militair Ordinariaat.

Opvolging mgr. Rentinck
Mgr. Hoogenboom volgt mgr. dr. P.A.G. Rentinck op, die sinds 1 januari 1989 het aartsbisdom als vicaris-generaal en moderator van de curie heeft gediend. Mgr. Eijk heeft vicaris Rentinck inmiddels persoonlijk bedankt voor het vele goede werk dat hij in genoemde ambten heeft verricht voor het aartsbisdom.
Mgr. de Korte, hulpbisschop van het Aartsbisdom Utrecht, is sinds 1 januari 2004 eveneens vicaris-generaal van het aartsbisdom en zal dat ook blijven.
Over de portefeuilleverdeling tussen de nieuwe vicaris-generaal en moderator mgr. Hoogenboom en hulpbisschop mgr de Korte zullen nadere afspraken worden gemaakt.
Mgr. Eijk wenst beide functionarissen Gods zegen toe over hun toekomstige werkzaamheden in het Aartsbisdom Utrecht: “Van harte spreek ik de hoop uit dat zij goed en vruchtbaar met allen in het aartsbisdom zullen kunnen samenwerken.”