Aartsbisdom > Nieuws > Materiaal voor Zondag Oosterse Kerken 2015

Materiaal voor Zondag Oosterse Kerken 2015

De Zondag voor de Oosterse Kerken wordt in de Rooms-Katholieke Kerk in Nederland gevierd op 3 mei, de vijfde zondag van Pasen. Deze oecumene-zondag staat in het teken van het komende pan-orthodoxe concilie dat volgend jaar gehouden wordt in Istanbul, op initiatief van de patriarch Bartholemeus van Constantinopel. Als titel voor de zondag is dit jaar gekozen voor: ‘Oecumenisch Patriarchaat. De Orthodoxe Kerk van Constantinopel’.

De Katholieke Vereniging voor Oecumene schrijft hierover op haar website onder meer: “De zogeheten oecumenisch patriarch, in de huidige persoon van Zijne Alheiligheid Bartholomeos I, is geregeld in het nieuws: de ontmoetingen met paus Franciscus in Rome en Istanboel, de recente aanwezigheid bij het Oud-katholieke Jubileum te Utrecht, et cetera, zijn hier goede voorbeelden van. ‘Oecumenisch’ in de titel van de patriarch van Constantinopel betekent hier allereerst in de oude zin van het woord: ‘van de bewoonde wereld (oikoumenê)’, ‘universeel’. Patriarch Bartholomeos maakt zijn eeuwenoude betiteling ‘oecumenisch’ echter ook in de moderne zin van het woord waar: zich inzettend voor de eenheid onder alle christenen. Zijn voorgangers deden dat ook al. Constantinopel was al eind 19de eeuw een initiatiefnemer van oecumene! Het is medeoprichter van de Wereldraad van Kerken te Amsterdam in 1948.”

Meer informatie over de Zondag voor de Oosterse Kerken 2015 en materialen: klik hier

De Vereniging voor Oecumene ontvangt van de kerken in het Oosten veel verzoeken om steun. Mocht u een bijdrage willen leveren aan het werk van de kerken in het Oosten dan kunt u geld over maken naar de IBAN rekening NL73 INGB0001087628 van de KV Oecumene in Den Bosch onder vermelding ‘steun aan de Oosterse Kerken’.