Aartsbisdom > Nieuws > Massale vigilie: een spiritueel en evangelisch feest

Massale vigilie: een spiritueel en evangelisch feest

Ruim twee miljoen gelovigen namen zaterdag 27 juli deel aan de avondwake van de Wereldjongerendagen in Rio de Janeiro. De bijeenkomst bestond uit zang, drama, getuigenissen en een vlammende preek van paus Franciscus. De wake werd afgesloten met de aanbidding van het Allerheiligste Sacrament. De WJD-vigilie zou aanvankelijk plaatsvinden op een groot veld, maar vanwege de aanhoudende regen moest de organisatie uitwijken naar het strand van Copacabana.

Paus Franciscus had zijn toespraak echter gebaseerd op de naam van het veld: Campus Fidei (‘Veld des Geloofs’). Hij doopte het strand van Copacabana voor de gelegenheid om in een nieuw ‘geloofsveld’. In zijn toespraak sprak hij over drie aspecten van een veld: een veld is een plek om te zaaien, een veld is een plaats van training en een veld is een bouwterrein.

vigilie-6

Sint Franciscus
Bij aanvang van de viering getuigden drie personen van hun geloof: een ex-drugsverslaafde, een jongeman in een rolstoel en een jonge vrouw wier moeder ernstig ziek is. Hun getuigenissen werden omkaderd door theater. Acteurs speelden het verhaal van Sint Franciscus van Assisi na, tot wie Christus had gezegd: “Bouw mijn kerk op.” Dat gebeurde op het podium dan ook. Een groep in wit geklede jongeren maakten van houten balken en planken een constructie die op een kerk leek.
De paus speelde op het bouwen aan deze ‘kerk’ in door de jongeren op te roepen mee te werken aan de opbouw van Christus’ Kerk. “Jullie zijn de levende stenen van de Kerk,” zei paus Franciscus. “Jezus vraagt aan ons om zijn Kerk te bouwen, maar geen kleine kapel die slechts plaats biedt aan een kleine groep, maar een levende kerk die zo groot is dat ze de gehele mensheid kan bevatten, zodat het een thuis voor iedereen kan zijn!”

vigilie-7 vigilie-2

Training
Paus Franciscus zei verder dat we moeten zaaien op vruchtbare grond. Negativiteit verstikt het zaad, stelde hij. Verder moeten we spiritueel in vorm blijven door te trainen. Hij vergeleek het geloofsleven met sport. “Ik denk dat de meeste van jullie van sport houden. Hier in Brazilië is voetbal, net zoals in andere landen, de nationale sport. Welnu, wat doen spelers als ze gevraagd worden om in een team te spelen? Ze moeten trainen, veel trainen.” In het geloof is het niet veel anders. Training geschiedt door drie dingen: door gebed, door het ontvangen van de sacramenten en door naastenliefde. De paus liet de jongeren deze drie hardop herhalen, waar hartelijk gehoor aan werd gegeven. Na de training volgt de bekroning. “Jezus geeft ons veel meer dan de Wereldbeker!” riep de paus, daarmee alluderend op het WK 2014 in Brazilië. “Beste jongeren, wees waarachtige atleten van Christus!”

vigilie-3 vigilie-4

Aanbidding
Na de preek van de paus brachten diakens het Allerheiligste naar het podium en plaatsten de monstrans op het altaar. Daar werd de Heilige Hostie door de paus bewierookt. Daarvoor en daarna werden lofliederen gezongen in hedendaagse gospelstijl. Toen werd er opgeroepen tot stilte, zodat allen enige tijd de gelegenheid kregen om in alle rust Christus in de Hostie te aanbidden. Daarna klonken er weer liederen en werden er gebeden uitgesproken. Tot slot zegende de paus de menigte met het Allerheiligste. Na de slotzegen en het vertrek van de paus ging het feest nog enige tijd door. Er verscheen zelfs een militaire drumband op het podium, die opzwepende nummers als de samba-evergreen Brazil speelde.

Tags: ,