Aartsbisdom > Nieuws > Kerken Kijken Utrecht 2022 beleeft 40ste editie

Kerken Kijken Utrecht 2022 beleeft 40ste editie

Deze zomer vindt de 40ste editie plaats van Kerken Kijken Utrecht. Tot en met de herfstvakantie zijn op gezette tijden de deuren van elf binnenstadskerken (waaronder de St. Catharinakathedraal) voor het publiek geopend. De toegang is gratis, een (kleine) donatie wordt op prijs gesteld.

Vrijwillige gastheren en -vrouwen staan in deze periode klaar om mensen desgewenst te informeren over de architectuur, bouwgeschiedenis en kunstschatten van de betreffende kerken. In sommige kerken zijn in deze periode extra activiteiten, zoals concerten of exposities. De toegang is traditiegetrouw gratis, maar een (kleine) donatie wordt op prijs gesteld. Alle kerken zijn rolstoeltoegankelijk.

In 2022 is het 900 jaar geleden dat Utrecht stadsrechten kreeg. Stichting Kerken Kijken Utrecht viert dit feest mee: “Kerk en stad zijn al eeuwenlang aan elkaar verbonden,” aldus de organisatie. “Met de ontwikkeling van de stad nam ook het aantal kerken alsmaar toe. Sommige kerken staan hier al langer dan 900 jaar, anderen zijn in latere eeuwen gebouwd.” ‘900 jaar kerk en stad’ duikt in momenten in het verleden wanneer de geschiedenis van kerk en stad in elkaar overliepen (klik hier voor meer informatie).

Kijk voor meer informatie en de openingstijden van de deelnemende kerken aan ‘Kerken Kijken Utrecht’ op: www.kerkenkijken.nl.