Aartsbisdom > Nieuws > Kerkbalans 2017: ‘Mijn kerk verbindt’

Kerkbalans 2017: ‘Mijn kerk verbindt’

Kerkbalans is de jaarlijkse gezamenlijke geldwervingsactie van de Rooms-Katholieke Kerk, de Protestantse Kerk en de Oud-Katholieke Kerk. Het motto voor Kerkbalans 2017 is: ‘Mijn kerk verbindt’. De campagne loopt van zaterdag 21 januari tot en met zondag 5 februari. Na het succes van vorig jaar hebben de kerken er opnieuw voor gekozen om Kerkbalans in januari letterlijk in te luiden.

Op zaterdag 21 januari 2017 om 13.00 uur zullen op verschillende plekken verspreid over het land zo’n 100 kerkklokken klinken. Bij het inluiden zijn zoveel mogelijk Kerkbalans-vrijwilligers aanwezig. Want zij maken Kerkbalans mogelijk en dankzij Kerkbalans kunnen kerkgemeenschappen actief zijn.
“De klokken luiden we niet zelf. Hiervoor vragen we bekende mensen die positief zijn over de kerk. Zo verzamelen we mooie verhalen van buitenstaanders over de waarde van de kerk en het belang van Kerkbalans. Dat zal de vrijwilligers goed doen. Met dit inluidmoment worden zij in het zonnetje gezet. Ook is het een praktisch tijdstip om hen, indien van toepassing, de benodigde materialen uit te reiken. Journalisten zijn ook welkom om verslag te doen van deze aftrap van Kerkbalans,” zo meldt de Kerkbalans-organisatie op haar website.

Voorbeeld invulling startbijeenkomst:
12.15 uur: Inloop
12.30 uur: Welkomstwoord door de penningmeester of pastoor
12.45:uur: Korte speech door de klokkenluider
13.00 uur: De klok wordt geluid
13.15 uur: Eventueel uitdelen materialen aan vrijwilligers en einde

Wat levert een Kerkbalans-inluidmoment de parochie op?
– Vrijwilligers voelen zich gewaardeerd en gemotiveerd
– Gevers kennen Kerkbalans en zijn enthousiast
– Positieve berichten in de lokale media
– Hogere opbrengst