Aartsbisdom > Nieuws > Kardinaal Eijk viert met TST in Friezenkerk

Kardinaal Eijk viert met TST in Friezenkerk

Een delegatie (50 studenten en medewerkers) van Tilburg School of Catholic Theology is momenteel op studiereis in Rome. Aanleiding is de viering van het tweede lustrum van deze theologische opleiding, die gevestigd is in de Utrechtse binnenstad. Op zondag 15 oktober vierde de TST-delegatie de Eucharistie in de Kerk van de Friezen; hoofdcelebrant was kardinaal Eijk. Hij is grootkanselier van de TST. Diaken Marcel Sarot, de decaan van de faculteit, assisteerde.

Kardinaal Eijk preekte over het bruiloftsmaal van de Heer: “Maar is dat bruiloftsmaal, die liefdevolle relatie die God met ons in Jezus wil aangaan, daadwerkelijk prioriteit voor ons? Dat is de hamvraag. De parabel van het bruiloftsmaal richt Jezus in eerste instantie tot de hogepriesters en de farizeeën. Dezen hebben goed door dat hij met de parabel een verwijt tot hen richt. God heeft hun profeten gestuurd om hen uit te nodigen tot Zijn Rijk, Zijn bruiloftsmaal, maar zij hebben de uitnodiging afgeslagen. Dat bruiloftsmaal hoeft van hen niet zo. Ze hebben andere prioriteiten die voorgaan,” aldus kardinaal Eijk.
“Veel christenen, gedoopt en gevormd, laten de uitnodiging deel te nemen aan het hemels bruiloftsmaal, en ook aan het voorpand van het hemels bruiloftsmaal, de Eucharistie, links liggen. Vanwege gebrek aan geloof, soms uit nauw verholen of openlijke vijandigheid tegenover de Kerk en de boodschap die zij brengt, vaak uit onverschilligheid. Kerk en Eucharistie zijn geen prioriteit, in tegenstelling tot veel andere dingen: sport, vrijetijdsbesteding of werk – ook op zondag.” Soms moet er iets gebeuren, willen mensen zich bewust worden van de fundamentele prioriteiten, zo benadrukte de kardinaal. Dat gebeurde ook bij Franciscus van Assisi: “Door Jezus letterlijk na te volgen in grote armoede en overgave maakt Franciscus de voetsporen van Jezus in de Kerk, die bijna waren uitgewist, weer helder zichtbaar.”

Het orkest Kleintje Pils, bekend van schaats- en voetbalwedstrijden in binnen- en buitenland, speelde voor en na de Eucharistieviering in de Friezenkerk. Het gaf onder meer de pauselijke hymne ten gehore. Ook andere Nederlandse pelgrims vierden op 15 oktober de Eucharistie in de Friezenkerk: uit het Aartsbisdom Utrecht waren onder anderen 35 pelgrims uit de Gabriëlparochie met pastoor Jurgen Jansen aanwezig. Een groep pelgrims uit het bisdom Rotterdam is momenteel ook in Rome, voor een bisdombedevaart met mgr. Van den Hende.

tst-rome-kleintje-pils-groepsfoto

De TST onderhoudt bijzondere banden met Rome door haar erkenning door het Vaticaan als academische opleidingsplaats van diakens, priesters en pastoraal werkers voor de R.-K. Kerk in Nederland. Daarom bezoeken de TST-ers deze dagen, naast geijkte plaatsen als de Sint-Pieter, ook de Congregaties (Vaticaanse ministeries) voor de Geloofsleer en voor de Katholieke Opvoeding. Aan de TST studeren onder anderen priesterstudenten van het Ariënsinstituut, de priesteropleiding van het Aartsbisdom Utrecht.
Kardinaal Eijk ontving de deelnemers aan deze bedevaart in zijn Romeinse titelkerk: de San Callisto. “Theologie is een studie waar je ontzettend veel kanten mee op kunt en waarin je geweldig wordt verrijkt,” zo zei hij bij die gelegenheid. “Je leert het geloofsgoed van de Kerk kennen en toepassen.” Hij verbond het motto van de TST – ‘understanding society’ – met de sociale leer van de Kerk: “Deze sociale leer heeft een boodschap voor de hele wereld en om die op wetenschappelijke wijze uit te dragen is natuurlijk een fantastische opdracht. Ik ben blij met de TST, met haar aanwezigheid in Utrecht en ik ben vereerd dat de TST bij deze bedevaart mijn titelkerk heeft willen bezoeken.”

tst-rome-groepsfoto-san-callisto-b