Aartsbisdom > Nieuws > Kardinaal Eijk brengt diaconaal werkbezoek aan Salland

Kardinaal Eijk brengt diaconaal werkbezoek aan Salland

Kardinaal Eijk en hulpbisschop Hoogenboom brachten op 7 november een diaconaal werkbezoek aan Salland. Zij werden vergezeld door diocesaan diaconaal werker Harry Scharrenborg. Op het programma stonden bezoeken aan de Herberg van Ars in Deventer, de Joseph Wresinski Cultuur Stichting in Zwolle en het dorp Hoonhorst.

In Deventer werd het ‘Utrechtse bezoek’ welkom geheten door diaken Marc Brinkhuis en pastoor Skiba van de Heilige Lebuïnusparochie. Herberg-coördinator Victor Munster vertelde dat “we met de Herberg van Ars iets kostbaars en dierbaars in handen hebben. Maar de recente sluiting van de naastgelegen Joannes Vianneykerk betekent ook dat dit gebouw verkocht zal worden. Dat heeft invloed op de activiteiten, we kunnen niet ver vooruitkijken.”

Munster noemde een aantal activiteiten die de Herberg van Ars in de wijk Voorstad Oost organiseert: twee keer per maand een herbergviering, wekelijkse ontmoetingen en huisbezoeken die vanuit de Herberg worden afgelegd. Munster: “Alle activiteiten zijn een middel voor ontmoeting van mens tot mens. Daar gaat het om: aandacht voor elkaar, we bieden inspiratie en soms doorverwijzing naar instanties. We willen een Kerk zijn die helpt en die er is. Daarbij is de wederkerigheid tussen gasten en vrijwilligers opmerkelijk.”
Gebiedsmanager wijkontwikkeling Voorstad Oost Gerlinda Tijhuis vertelde dat tot drie jaar geleden de wijk zeer veel problemen kende en door de wietteelt “alleen achter de voordeuren een groene wijk was.” De buurt had geen vertrouwen meer in de gemeente of organisaties en er kwamen bijna geen initiatieven uit de wijk. Tijhuis: “Dat is nu anders, maar het is pas geslaagd als het netwerk zo sterk is dat de opwaartse spiraal vastgehouden kan worden.”

diaconale-dag-2014-1-herberg-van-ars-kl diaconaledag2014-herberg-van-ars-kl diaconale-dag-2014-11-herberg-van-ars-kl

Vervolgens maakte de groep een korte wandeling door de buurt, waarbij een aantal mensen voorzien werd van een afvalzak en grijper. Dit in navolging van de ‘gekke Henkies’, de geuzennaam van enkele buurtbewoners die zwerfvuil opruimen. De wandeling voerde langs geveltuintjes (een initiatief dat zorgt voor onderlinge ontmoeting) naar een grote tuin die buurtbewoners realiseerden op de plek waar eerst een garage stond. De bewoners zijn trots op hun GAT (Gezins-ActiviteitenTuin), vertelden twee van hen. De rondgang eindigde bij de interconfessionele school, waarvan een deel leegstaat. De hoop is dat de Herberg van Ars daar op termijn een plekje kan krijgen.

diaconale-dag-2014-7-herberg-van-ars-kl diaconale-dag-2014-8-herberg-van-ars-kl

In Zwolle vertelde Laurens Umans, regisseur van de toneelgroep van de Joseph Wresinski Cultuur Stichting, over père Joseph Wresinski. Deze priester werd vlak voor het einde van de Eerste Wereldoorlog in het Franse Anger geboren. Hij had een zeer armoedige jeugd en hielp al vanaf zijn zesde mee bij het onderhoud van het gezin. Dankzij een kinderloos echtpaar dat zijn studie betaalde, kon hij later naar het seminarie. In 1956 werd hij priester in het daklozenkamp Noisy le Grand vlak buiten Parijs. Daar woonden ruim 2000 gezinnen in golfplaten hutten, eigenlijk bestemd voor varkens. Hij liet een bibliotheek plaatsen, een activiteitencentrum voor vrouwen en bouwde met de mannen een kapel. Wresinski richtte er met de bewoners de Vierde Wereld Beweging op van, met en rond de allerarmsten, tegen armoede en uitsluiting, voor mensenrechten en vrede. Deze initiatieven leidden later tot een programma waarvan Unesco de visie overnam: “Cultuur als wapen tegen armoede en uitsluiting.”

diaconale-dag-2014-16-joseph-wresinski-kl diaconaledag2014josephwresinskikl

De Nederlandse barones Alwine de Vos van Steenwijk werkte decennia lang samen met Joseph Wresinski en was in Nederland medeoprichtster van de Joseph Wresinski Cultuur Stichting. Theatervoorstellingen doorbreken het isolement van de allerarmsten en de groep treedt geregeld in Nederland op. Na de lunch speelden enkele acteurs scènes uit de voorstelling ‘de Omdenkers’, waarna een zanggroep een concert gaf. Kardinaal Eijk was onder de indruk: “Père Joseph Wresinski vond binnen zijn roeping tot het priesterschap een extra roeping in zijn werk voor de armen. Ik vind het mooi zo indringend kennis te maken met jullie werk.”

diaconale-dag-2014-19-joseph-wresinski-kl diaconale-dag-2014-21-joseph-wresinski-kl

In Hoonhorst bezochten kardinaal Eijk en mgr. Hoogenboom de nieuwe dorpshuiskamer, naast de H. Cyriacuskerk. Pastoor Hermens en pastoraal werkster Gunnink-van den Berg heetten hen namens de Emmanuelparochie welkom. Als ‘duurzaam dorp’ kreeg Hoonhorst in 2010 van de provincie Overijssel 1,5 miljoen euro om uit te geven aan de drieslag ‘groen, gezond en gemeenschappelijk’. Dat resulteerde onder meer in investeringen in zonnepanelen, beter internet in de buitengebieden, het aanstellen van zorgmedewerkers en klusjesmannen. Dit alles om mensen van 0 tot 100 jaar oud de gelegenheid te geven in Hoonhorst te (blijven) wonen. Ook de kerk profiteerde van de financiële injectie: zo zijn de stookkosten van de kerk dankzij maatregelen met vijftig procent verlaagd en biedt de nieuwe dorpshuiskamer de kans om pastoraal nabij te zijn. Met het bidden van de vespers van de Heilige Willibrord werd dit diaconaal werkbezoek afgesloten.

diaconale-dag-2014-23-hoonhorst-kl

Tags: