Aartsbisdom > Nieuws > Inschrijving Ariëns Prijs geopend

Inschrijving Ariëns Prijs geopend

De Ariëns Prijs voor Diaconie wordt in 2016, het Heilig Jaar van de Barmhartigheid, voor de vijfde keer uitgereikt. De Ariëns Prijs is in 2003 in het Aartsbisdom Utrecht in het leven geroepen om diaconale inzet te bemoedigen, te waarderen en te stimuleren. De prijs draagt de naam van Alphons Ariëns (1860-1928), priester van het Aartsbisdom. Hij toonde grote betrokkenheid bij de in armoede verkerende arbeidersgezinnen in de textielindustrie in Twente en bracht het sociale denken en de sociale leer in praktijk.

De winnaars krijgen een geldbedrag en een kunstwerk. Daarnaast is er een aandenken voor ieder genomineerd initiatief. Net als in eerdere edities zal een publicatie gemaakt worden met daarin een portret van alle genomineerde activiteiten en projecten. Nieuw is de publieksprijs, die op dit lustrum voor de eerste maal wordt toegekend. De Ariëns Prijs voor Diaconie wordt mede mogelijk gemaakt door de inzet van het Ariëns Comité dat vanaf het begin betrokken is bij de organisatie.

Nomineer uw favoriete activiteit! Is er in uw parochie een diaconaal/missie project dat de aandacht verdient? Doet uw parochie of Parochiële Caritas Instelling (mee) aan een geweldige activiteit, voor mensen in de knel in de samenleving? Het gaat om activiteiten en initiatieven die, klein of groot van aanpak, zich richten op onderstaande voorbeelden:

• Betrokken bij mensen in kwetsbare situaties: om de hoek in je eigen wijk, dorp of stad maar ook ver weg in solidariteit met mensen wereldwijd. Mensen die eenzaam zijn, alleen staan, oud en ziek zijn, in armoede leven, migranten of vluchtelingen. Het gaat om concrete financiële hulp en manieren om armoede te verlichten, maar ook om alle vormen van aandacht die ontwikkeld zijn zoals bezoekwerk, inloophuizen, maatjes- en mantelzorgactiviteiten, steun aan missieprojecten, enzovoorts.
  • Inzet voor vrede en gerechtigheid: Activiteiten die laten zien dat de parochie niet de ogen wenst te sluiten voor de spanningen in de wereld als het om samenleven gaat waarbij de grote wereldspanningen ook zichtbaar aanwezig zijn het in eigen leven: migranten, vluchtelingen, ambassades voor de vrede.
  • Aandacht en inzet die aansluit bij de zorg voor ons gemeenschappelijk huis, ‘de Schepping’. Of het nu de moestuin van de pastorie is, zonnepanelen, pelgrimages ter bezinning, ‘groene’ kerk worden, ondersteuning van ecoprojecten dichtbij of wereldwijd.
  • Het gaat om lerende/diaconaal vormende activiteiten die (in relatie met catechese en liturgie) diaconie missionair op de agenda zetten. Jongeren inspireren als M25, vormselinitiatieven, materialen ontwikkeling, wandeltochten, vastenkalenders.
    Hoe doet u mee?

U meldt zichzelf aan of een ander draagt u voor: profielhouder diaconie, dienstverlening diaconie, MA werk, parochiebestuur, PCI-bestuur e.a.
U vult het aanmeldingsformulier in dat te downloaden is via de website van de DKCI/Ariënsprijs en stuurt het digitaal of per post naar het secretariaat van de DKCI, Kerklaan 22, 3828 EB Hoogland (Amersfoort ) of per email naar: info@dkci-utrecht.nl
U krijgt bericht dat de aanmelding is ontvangen.
Er is een folder met informatie te downloaden op www.dkci-utrecht.nl. Ook kunt u terecht bij het secretariaat van de DKCI of bij Ina van de Bunt-Koster: bunt@aartsbisdom.nl / 06 20345478.

Tags: