Aartsbisdom > Nieuws > Inkomsten kerken blijven achter bij inflatie

Inkomsten kerken blijven achter bij inflatie

De twee grote kerken in Nederland hebben in 2006 hun inkomsten uit Kerkbalans zien toenemen, maar de toename bleef achter bij de inflatie. De inkomsten van de 1425 rooms-katholieke parochies stegen met gemiddeld 0,7 procent, die van de protestantse gemeenten met gemiddeld 1,4 procent. De cijfers die de kerken vandaag verstrekten bij de presentatie van de jaarlijkse actie Kerkbalans, de gezamenlijke geldwervingsactie van vijf kerken voor de plaatselijke kerk. De vijf kerken hebben samen 6,2 miljoen leden. Het motto is dit jaar: een kerk is van blijvende waarde. De inflatie was in 2006 1,8 procent.

De leden van de gemeenten binnen de Protestantse Kerk in Nederland brachten via onder meer Kerkbalans, collectes en legaten ruim 274 miljoen euro bijeen. Dat is een gemiddelde van ruim 141 euro per lid. Zoals elk jaar lag de bijdrage van de gemiddelde rooms-katholiek aanzienlijk lager. De parochies kregen in 2006 via Kerkbalans iets meer dan 59 miljoen binnen. Dat is 25,93 euro per kerklid. Als alleen naar de deelnemers aan Kerkbalans wordt gekeken – 45 procent van alle katholieken – is de gemiddelde bijdrage per gever 30 euro. Als de inkomsten uit andere bronnen, zoals het vermogen en collectes, worden meegeteld, zamelden de parochies 165 euro in. Dat is vrijwel gelijk aan de inkomsten in 2005.

De parochies gaven in 2006 174,8 miljoen uit. Ze teerden dus bijna 10 miljoen euro in. De uitgaven lagen in 2006 3,6 miljoen euro lager dan het jaar daarvoor. De uitgaven aan kerkgebouwen daalden, maar de personeelskosten stegen. Alle bisdommen, behalve Roermond, zagen in 2006 de bijdragen via Kerkbalans toenemen. De stijging was het grootst in het bisdom Haarlem.

Protestantse gemeenten
Een onderzoek onder 360 van de ruim 1084 protestantse gemeenten die in 2007 aan Kerkbalans deelnamen, leerde dat 230 daarvan (64 procent) een stijging van de toezeggingen boekte in vergelijking met 2005. 117 gemeenten (33 procent) werden met een daling geconfronteerd en de overige bleven gelijk. In kleine gemeenten (tot 2000 leden) stegen de toezeggingen gemiddeld met ruim 2 procent, in de grote gemeenten (boven 5000 leden) met 0,31 procent. In die laatste categorie was in 2006 nog sprake van een daling van de toegezegde bijdragen.

Sinds twee jaar probeert de Interkerkelijke Commissie Geldwerving, verantwoordelijk voor Kerkbalans, de inkomsten met een intensievere campagne te vergroten. Zo doen sonmmige plaatselijke kerken meer aan publiciteit en richten zij zich meer op randkerkelijken. Zulke acties blijken succes te hebben. Zo zagen protestantse gemeenten in Aduard (Groningen), Dinteloord (Noord-Brabant) en Lunteren hun inkomsten met 10 procent of meer stijgen.

Tags: