Aartsbisdom > Huwelijk en gezin > ‘Huwelijk en gezin’ eigen plek op website aartsbisdom

‘Huwelijk en gezin’ eigen plek op website aartsbisdom

Er is een nieuw onderdeel gelanceerd op de website van het Aartsbisdom Utrecht: www.aartsbisdom.nl/huwelijk-en-gezin. Hier is informatie te vinden over huwelijk en gezin, worden geïnteresseerden op de hoogte gehouden van activiteiten en worden relevante en interessante links en artikelen gedeeld. Het onderdeel ging online op 19 maart, Feestdag van de H. Jozef en de startdatum van het door paus Franciscus aangekondigde Jaar van het Gezin.

Elise Bangma-Mertens (29) is medewerker Huwelijk en Gezin van het Aartsbisdom Utrecht. Ze groeide op in een katholiek Limburgs gezin en deed na de middelbare school een missiejaar in de Verenigde Staten. Ze vertelt: “Na mijn studie in Utrecht ben ik getrouwd en een jaar later werd ons eerste zoontje geboren. Ik koos er bewust voor om thuis te blijven en vooral vrijwilligerswerk te doen wat ik goed kon combineren met de zorg voor ons gezin. Ik ben heel dankbaar dat ik het werk dat ik thuis in het klein deed, nu mag voortzetten bij het bisdom. En wat is dat werk belangrijk!”
“De zin van het huwelijk is dat man en vrouw elkaar heiligen,” aldus Elise. “Door het sacrament krijgen ze daarvoor een bijzondere genade. In onze maatschappij wordt het huwelijk vaak als iets ouderwets gezien. De notie van één trouwe relatie voor de rest van je leven leeft niet onder jonge mensen. Wij, als Kerk, moeten jonge mensen dus goed voorbereiden op het huwelijk.”

Over de plannen vertelt ze: “We willen vanuit het bisdom daarom een huwelijksvoorbereidingscursus opzetten waarin we jonge stellen de ‘tools’ meegeven waarmee ze een goed en vruchtbaar huwelijk kunnen (be)leven. Graag willen we ons ook richten op jonge gezinnen met kinderen. Helaas voelen jonge gezinnen zich niet altijd welkom in de kerk. We willen met gezinsdagen en andere activiteiten de jonge gezinnen van ons bisdom met elkaar in contact brengen, zodat ze bemoedigd kunnen worden in het werk wat ze doen. Want gezin zijn, opvoeden, is moeilijk en het is hard werken. We proberen de jonge gezinnen te sterken in het geloof en in de (geloofs)opvoeding. We willen ze ‘tools’ meegeven om hun kinderen te vormen in het geloof en om ze sterk te maken in de seculiere maatschappij waarin we leven. De H. Johannes Paulus II schrijft: “De toekomst van de mensheid hangt af van het gezin.” Ik hoop dat ik vanuit het bisdom mag meewerken aan die toekomst en dat ik de ‘vreugde van de liefde’ kan bevorderen.”