Aartsbisdom > Nieuws > Heruitgave ‘Evangelieboek voor vieringen met kinderen’

Heruitgave ‘Evangelieboek voor vieringen met kinderen’

Onlangs is de heruitgave verschenen van het ‘Evangelieboek voor vieringen met kinderen’. Veel parochies maakten al gebruik van dit Evangelieboek ten dienste van gezinsvieringen en andere vieringen die kinderen willen helpen om in te groeien in de viering van ons geloof. Mgr. drs. H.W. Woorts, vicaris voor Liturgie, beveelt het boek van harte aan in de parochies: “Het geheel ziet er mooi uit, waardoor het boek zelf ook een bijdrage is aan een feestelijke en waardige viering van de liturgie.”

In de heruitgave bevinden zich de Evangelielezingen van het A, B en C-jaar alsook de Evangelielezingen van (hoog)feesten die op zondag kunnen worden gevierd. Nieuw is dat er ook een lectionarium voor de Eerste Heilige Communie is opgenomen. De vertaling van de lezingen blijft dichtbij de Evangelietekst, in eenvoudigere bewoordingen dan in de gewone lectionaria. Zo worden kinderen geholpen om de taal en de boodschap van het Evangelie meer en meer te gaan verstaan en eigen te maken.
Bij veel Evangelielezingen staat de mogelijkheid aangegeven om de lezing door verschillende personen te laten voorlezen, in een rollenspel (Jezus, Maria, Petrus, engel, verteller, de mensen etc.). Hierbij kunnen kinderen actief betrokken worden. Het Evangelieboek heeft een ivoorkleurige omslag met een afbeelding van Jezus die kinderen bij zich laat komen en is voorzien van linten.
Mgr. Woorts: “Van harte hoop ik dat dit Evangelieboek veelvuldig gebruikt zal worden voor vieringen met kinderen in onze parochies, opdat zij het Woord van onze Heer met hun verstand opnemen, het met hun mond belijden en het in hun hart bewaren.”

‘Evangelieboek voor vieringen met kinderen met lectionarium voor de Eerste Heilige Communie’
Nederlandse Bisschoppenconferentie, beleidssector Liturgie/NRL ‘s-Hertogenbosch 2011
Postbus 13049, 3507 LA Utrecht
Tel.: 030 2326909, e-mail: bestel@rkk.nl