Aartsbisdom > Nieuws > Herdenkingswake voor de martelaren op 15 april

Herdenkingswake voor de martelaren op 15 april

De oecumenische herdenkingswake voor de martelaren van deze tijd is dit jaar op 15 april om 19.00 uur in de Onze Lieve Vrouwekerk in Apeldoorn (Hoofdstraat 18). Deze herdenking wordt georganiseerd door de Gemeenschap van Sant’Egidio. Aartsbisschop Vercammen van de Oud-Katholieke Kerk zal voorgaan, samen met mgr. Woorts namens de R.-K. Kerk en hoogwaardigheidsbekleders van de Syrisch Orthodoxe Kerk, de Russisch Orthodoxe Kerk, de Koptische Kerk en de Protestantse Kerk Nederland.

Diaken R. Dashorst: “Het is een waardevolle traditie om ter voorbereiding op het Paasfeest samen te komen in deze oecumenische gebedsdienst. Wij hopen dat de verschillende christelijke kerken ruim vertegenwoordigd zijn. Het belooft een zeer indrukwekkende viering te worden waarin de namen gelezen worden van de christenen in de wereld die recent voor hun geloof hun leven hebben gegeven. Het is een gebed uit solidariteit met alle christenen die leven in de verdrukking en worden vervolgd voor hun geloof.”

Eén van de martelaren voor wie die avond aandacht zal zijn, is pater Frans van der Lugt. Hij was de Nederlandse jezuïet die vijf jaar geleden in Homs (Syrië) werd vermoord. De jezuïeten maakten een video over hem.

Foto: de herdenkingswake in 2018