Aartsbisdom > Nieuws > Groet kardinaal Eijk bij start Paastriduum 2019

Groet kardinaal Eijk bij start Paastriduum 2019

Aan het eind van de Chrismamis in de Onze Lieve Vrouwekerk te Apeldoorn op 17 april verwees kardinaal Eijk naar zijn groet aan alle gelovigen in het Aartsbisdom Utrecht bij het begin van het Paastriduum 2019. Deze traditionele groet is vorige week naar de parochies gestuurd, met het verzoek deze te publiceren op de eigen website en waar mogelijk in print te verspreiden onder de gelovigen. In zijn groet kondigt kardinaal Eijk onder meer een ‘Jaar van de Eucharistie’ aan.

De Utrechtse aartsbisschop memoreert in zijn groet aan de gelovigen dat “we ons in Nederland in het Rembrandtjaar bevinden.” Eén van diens mooiste schilderijen is ‘De Emmaüsgangers’ aldus kardinaal Eijk. “Hierop is het moment afgebeeld waarop de Emmaüsgangers Jezus, de Verrezen Heer, herkennen: wanneer Hij aan tafel het brood voor hen breekt. Als Aartsbisdom Utrecht gaan wij vanaf de eerste zondag van de Advent 2019 ook een bijzonder jaar in: een Jaar van de Eucharistie. Hierdoor beogen mijn hulpbisschoppen, vicarissen en ik te bereiken dat dit sacrament van de blijvende aanwezigheid van onze Heer Jezus Christus midden onder ons steeds meer (of wellicht opnieuw) een centrale plek in het hart van ons geloofsleven gaat innemen.”
Binnenkort zal kardinaal Eijk hierover een pastorale brief doen uitgaan. In zijn groet bij de aanvang van het Paastriduum spreekt hij alvast de hoop uit “dat het komende Jaar van de Eucharistie eraan mag bijdragen dat we minstens elke zondag in het sacrament van de Eucharistie het voedsel zoeken dat we nodig hebben om Hem na te volgen op weg naar Gods eeuwig Koninkrijk.”

Klik hier voor de volledige tekst van de groet van kardinaal Eijk

Tags: ,