Aartsbisdom > Nieuws > Gebedenboekje voor de Jozefmaand maart

Gebedenboekje voor de Jozefmaand maart

Paus Franciscus heeft 2021 uitgeroepen tot het jaar van Sint Jozef. Met dit themajaar wil de paus de heilige Jozef als beschermer extra benadrukken. Het feest van Sint Jozef wordt op 19 maart gevierd en de gehele maand maart is door paus Leo XIII uitgeroepen tot Jozefmaand. In dat kader hebben de Broeders van Sint Jan in Utrecht voor de maand maart een boekje samengesteld met gebeden en overwegingen.

De titel van het boekje is ‘Ga naar Jozef om dichter bij de hemelse Vader te zijn’. De Broeders van Sint Jan schrijven over hun initiatief: “Nadat hij een jaar van barmhartigheid uitgeroepen heeft, nadat hij onze aandacht voor verbondenheid met de schepping opgewekt heeft, met zijn nadruk ook op de vreugde – het meest aanstekelijke van alle gevoelens – geeft paus Franciscus ons nu één voorbeeld, één steun, een influencer. De Sint Jozefmaand brengt een gelegenheid om dat serieus te nemen. De parochie heeft een verzameling van overwegingen en gebeden ontleend aan de 2000 jaar oude schat van de Kerk, voor elke dag van maart ter beschikking gesteld. Ga met ons mee op deze tocht: ‘Ga naar Jozef’ [Gen 41,55] … om dichter bij de hemelse Vader te zijn!”

Jozefjaar
Ook zijn rol als voedstervader wordt in het Jozefjaar jaar extra belicht. De paus brengt dit in verband met de zorg voor armen en migranten en eveneens met de rol van Jozef als patroonheilige van de arbeiders. Bovendien heeft de Covid-19 pandemie meegespeeld in het besluit van de paus om een speciaal jaar aan Sint-Jozef te wijden. “De pandemie heeft duidelijk gemaakt welke betekenis gewone mensen hebben, al degenen die dagelijks veel geduld tonen en hoop bieden, waardoor ze een gevoel van medeverantwoordelijkheid zaaien,” aldus de paus. Volgens de paus lijken ze daarmee op de heilige Jozef: “Deze onopvallende man, die dagelijks, discreet en in het verborgene aanwezig is.”

Klik hier om het boekje van de Broeders van Sint Jan te downloaden

Foto: St. Jozef met Kind – ca. 1772 – parochiekerk HH. Cosmas en Damianus te Abcoude, afkomstig uit de voormalige schuilkerk aldaar.

Tags: ,