Aartsbisdom > Nieuws > Feestdag van Onze-Lieve-Vrouw van Lourdes

Feestdag van Onze-Lieve-Vrouw van Lourdes

De feestdag van Onze-Lieve-Vrouw van Lourdes (11 februari) verloopt dit jaar in het heiligdom in Lourdes anders dan normaal. Vanwege de coronamaatregelen kunnen er geen tienduizenden pelgrims naar Zuid-Frankrijk afreizen. De Diocesane Werkgroep Bedevaarten van het Aartsbisdom Utrecht heeft daarom een aantal teksten verspreid onder contactpersonen in de parochies. Deze teksten worden deze dagen ter meditatie en bemoediging uitgesproken in Lourdes. Vanuit Maastricht is vandaag de viering met ziekenzegening vanuit de Lourdeskerk online te volgen.

De viering in de Maastrichtse Lourdeskerk start om 15.00 uur, in de uren daarvoor is er al een programma met rozenkransgebed, liederen, gebeden en verhalen.

In het begeleidend schrijven bij de teksten zegt mgr. Woorts, voorzitter van de Diocesane Werkgroep Bedevaarten: “Wie van ons verlangt er niet naar weer met elkaar op bedevaart te gaan naar Lourdes? We hebben diverse prachtige en zegenrijke bedevaarten als aartsbisdom met elkaar naar Lourdes mogen beleven, vanuit al onze parochies, telkens met meer dan 1.000 pelgrims, waaronder circa 100 kinderen en jongeren.”
Er wordt druk overlegd hoe in de toekomst weer gepelgrimeerd kan worden, ook nadat bedevaartorganisatie VNB ophoudt te bestaan. Mgr. Woorts: “We zullen er weer voor gaan, met elkaar, vol enthousiasme. … Om in geloof en in verbondenheid met Lourdes, in het bijzonder met Maria en Bernadette, als pelgrims met elkaar op weg te blijven, bieden wij u hierbij enkele teksten aan die deze dagen in Lourdes ter meditatie en bemoediging zullen worden uitgesproken.”

Tekst 1 (11 februari)
Tekst 2 (12 februari)