Aartsbisdom > Nieuws > Expositie oude paramenten in Deventer Broederenkerk

Expositie oude paramenten in Deventer Broederenkerk

In de Broederenkerk in Deventer (Heilige Lebuinus parochie) is de expositie ‘Geloof in steekjes’ te zien. Kardinaal Eijk opende deze tentoonstelling met dertig oude paramenten op 24 juli na de viering waarin hij hoofdcelebrant was. Te zien zijn vooral kazuifels maar ook enkele dalmatieken en een baldakijn. Het oudste getoonde stuk is zo’n 700 jaar oud.

De liturgische gewaden zijn afkomstig van de kerkzolder van de Broederenkerk, die moest worden leeggeruimd om de boktor in de houtconstructie te kunnen bestrijden.

In het verleden werden voor liturgische kledij vaak kostbare stoffen gebruikt: kunstig geborduurde motieven werden rijk versierd met zilver- en gouddraad. De getoonde paramenten laten het verhaal zien van toewijding en ambacht, aldus de samenstellers van de expositie, die veel positieve reacties krijgen op deze tentoonstelling.
De meeste gewaden zijn minstens honderd jaar oud, al zijn er ook enkele modernere exemplaren zodat de bezoeker het verschil met de huidige kazuifel kan zien. De gewaden wekken bewondering, zoals het kazuifel uit de negentiende eeuw (te leen van de Nicolaaskerk in Schalkaar) met een geborduurde strook uit de vijftiende eeuw. Daarop is een voorstelling van Maria met kind te zien, ook het wapen van Deventer (de adelaar) is erop afgebeeld.

‘Geloof in steekjes’ is nog te zien tot en met 11 september (Open Monumentendag).
Op woensdag / donderdag van 13.00 uur tot 16.00 uur en op vrijdag / zaterdag van 11.00 uur tot 16.00 uur. De toegang gratis, een vrije gift wordt gewaardeerd.
Broederenkerk Deventer, Broederenstraat 18, 7411 LB Deventer, www.heiligelebuinus.nl, vragen en informatie: broederen@heiligelebuinus.nl

Foto’s: Andrea Oomes

Kardinaal Eijk in gesprek met de ‘bouwers’ van de expositie.