Aartsbisdom > Nieuws > Eucharistieviering op tv vanuit Nicolaaskerk in Baarn

Eucharistieviering op tv vanuit Nicolaaskerk in Baarn

De RKK tv-uitzending van de Eucharistieviering komt op 7 augustus vanuit de Nicolaaskerk te Baarn (parochie HH. Martha en Maria). Celebrant is pastoor Ton Huitink. Deze hoogmis staat in het teken van de komende Wereldjongerendagen (WJD) in Madrid, die als thema hebben: ‘Geworteld en opgebouwd in Jezus Christus, standvastig in het geloof’ (Kol. 2,7). Voorafgaand aan de viering wordt een geloofsgesprek uitgezonden dat als context dient voor de viering. Daarin een ontmoeting met enkele jongeren die vanuit Baarn naar de WJD reizen en met een groep jongeren uit het bisdom Rotterdam die per fiets op weg is naar Madrid.

In totaal gaan de komende periode vanuit Nederland meer dan 1.200 jongeren naar de Wereldjongerendagen, ruim 200 van hen zijn afkomstig uit het Aartsbisdom Utrecht. Daaronder een groep van dertien jongeren uit de Nicolaaskerk in Baarn. Ze worden in deze eucharistieviering ‘uitgezwaaid’ door pastoor Ton Huitink en ze nemen de intenties uit de geloofsgemeenschap van Baarn in hun rugzak mee naar Spanje.

Eerste keer
De meeste jongeren uit Baarn gaan voor de eerste keer naar de WJD en kijken er echt naar uit. Hun verhaal is herkenbaar: in hun eigen omgeving van school kunnen ze met bijna niemand over hun geloof praten en hebben ze vaak het gevoel eenling te zijn. Daarom is die wereldwijde ontmoeting van de Wereldjongerendagen een verademing.
Paus Johannes Paulus II heeft de WJD in het leven geroepen. Sinds 1984 organiseren de bisdommen elk jaar op Palmzondag een regionale Wereldjongerendag. Eens in de twee à drie jaar is er een grote internationale editie, telkens in een ander gastland, waar honderdduizenden jongeren elkaar ontmoeten. Voorheen waren er al WJD’s in Rome, Buenos Aires, Santiago de Compostela, Czestochowa, Denver, Manilla, Parijs, weer Rome, Toronto, Keulen en Sydney.

Geloofsgesprek: zondag 7 augustus, 09:35 uur op Nederland 2.
Eucharistieviering: zondag 7 augustus, 10.00 uur op Nederland 2.

Tags: , ,