Enschede

De jaarlijkse Ariëns-gedachtenisviering in Enschede (parochie St. Jacobus de Meerdere) vindt plaats op de derde zondag van november. Deze Eucharistieviering wordt gehouden in de St. Jacobuskerk, waar Ariëns kapelaan is geweest. In deze kerk is ook de Ariënskapel te vinden. Alphons Ariëns (1860-1928) kreeg bekendheid als drankbestrijder en voorvechter van de arbeidersrechten, vooral in de stad Enschede. Zijn zaligverklaringsproces startte in 1958. Op 9 mei 2005 startte een diocesane rechtbank die moet vaststellen of rondom de persoon van Ariëns een bepaalde verering is ontstaan en dat hij ‘door het volk’ als een heilige wordt beschouwd. Dr. W. Hilgeman is postulator van de apostolische fase in het zaligverklaringsproces van Ariëns.