Aartsbisdom > Nieuws > Emeritus priester M.G. Asma overleden

Emeritus priester M.G. Asma overleden

In Arnhem is op 19 februari Mattheus Gerardus Asma (89) overleden, emeritus priester van het Aartsbisdom Utrecht. Tinus Asma werd geboren te Denekamp op 4 januari 1925. Na zijn priesterwijding op 22 juli 1956 was hij achtereenvolgens kapelaan te Zieuwent, Didam (H. Martinus en O.L.V. van Altijddurende Bijstand) en Arnhem (H. Joseph). Met ingang van 28 november 1969 werd hij benoemd tot pastor van de H. Josephparochie te Utrecht en per 18 augustus 1970 volgde zijn benoeming tot pastor van de parochies Christus Koning en O.L.Vrouw Visitatie te Velp. Met ingang van 1 januari 1974 werd hij benoemd tot pastor van Insula Dei te Arnhem. Op 1 augustus 1995 ging hij met emeritaat.

“Eenvoud en trouw zijn woorden die het leven van Tinus kenmerken. Het grootste deel van zijn priesterleven bestond uit de pastorale zorg voor de zusters van Insula Dei. Zij bewaren goede herinneringen aan de nauwkeurig verzorgde liturgie en verkondiging, de grote trouw waarmee hij de zieken bezocht en de gesprekskringen waarin veelal de spiritualiteit van Johannes van het Kruis en Theresia van Avila centraal stond,” zo schrijft kardinaal Eijk in het overlijdensbericht dat het Aartsbisdom Utrecht heeft verstuurd.

Kardinaal Eijk: “Tinus was een man van gebed. Zolang zijn gezondheid het toeliet, vierde hij dagelijks de Eucharistie als hoogtepunt van de dag voor hem en zijn trouwe huisgenote, zuster Bernadette. Hij ging zelden op reis of op vakantie maar hield zich altijd beschikbaar. In zijn vrije tijd genoot hij vooral van lange wandelingen in de omgeving, op de Posbank en later in het park rond Insula Dei waar hij vijf jaar geleden terugkeerde als bewoner. Zijn nuchter Twents geloof maakte dat hij sceptisch stond tegenover de vele veranderingen in Kerk en samenleving. Hij was er de man niet naar om daarover uitvoerig met anderen in discussie te treden, maar maakte wel duidelijk waar hij voor stond en bleef trouw aan wat hijzelf voor waar en goed hield. Vóór alles bleef hij trouw aan zijn priesterroeping. Eind vorig jaar ging zijn gezondheid sterk achteruit. Een herseninfarct maakte dat hij aan zijn kamer en bed gekluisterd raakte. De Heer heeft hem nu uit zijn onmacht bevrijd. Gaarne verzoek ik u om hem in uw gebed te gedenken.”

De avondwake vindt plaats op zaterdag 22 februari om 17.00 uur in de kapel van Insula Dei, Velperweg 139 te Arnhem. De Eucharistie ten uitvaart wordt gevierd op maandag 24 februari om 10.00 uur in de St. Nicolaaskerk te Denekamp. Aansluitend is de begrafenis op het parochiële kerkhof aldaar.

Klik hier om het volledige overlijdensbericht te lezen.