Aartsbisdom > Nieuws > Emeritus priester H.G. Booijink overleden

Emeritus priester H.G. Booijink overleden

Henricus Gerardus Booijink, emeritus priester van het Aartsbisdom Utrecht, is op 17 januari 2016 te Denekamp overleden. Hein Booijink werd geboren te Tubbergen op 21 augustus 1928. Na zijn priesterwijding op 22 juli 1956 was hij achtereenvolgens kapelaan te Herwen en Aerdt, ‘s-Heerenberg en Hengelo (Pius X) en vervolgens wijkpastor van ‘Groot Driene’ te Hengelo. Op 23 augustus 1971 volgde zijn benoeming tot pastor en deservitor van de H. Nicolaasparochie te Denekamp.

Met ingang van 16 augustus 1982 werd hij benoemd tot pastor in het samenwerkingsverband Hellendoorn-Nijverdal en tot pastor en deservitor van de H. Sebastianusparochie te Hellendoorn. Op 14 juni 1989 werd hij benoemd tot pastoor van de St. Plechelmusparochie te Deurningen. Met ingang van 21 augustus 1993 ging hij met emeritaat.
“Hein Booijink was een rasechte Twentenaar en een belezen mens, die met grote interesse de geschiedenis van zijn geboortestreek Twente bestudeerde en daar met veel liefde over sprak. Een groot deel van zijn leven als priester was hij ook met veel vreugde werkzaam in het parochiepastoraat in het Twentse land. Zijn diepe geloof en ruime kennis van de Heilige Schrift en van de theologie bracht hij graag en met enthousiasme over op anderen,” zo schrijft kardinaal Eijk in het overlijdensbericht dat het Aartsbisdom Utrecht heeft verzonden. “Met zijn gespitste Twentse humor wist hij menigeen te vermaken. Hij besteedde veel aandacht aan de sacramentenbediening en de verkondiging van Gods Woord in de preek; de parochianen luisterden graag naar hem.”

De Eucharistie ten uitvaart wordt gevierd op vrijdag 22 januari 2016 om 14.00 uur in de kapel van de Zusters Franciscanessen van Denekamp, Gravenallee 30, 7591 PE Denekamp. Aansluitend vindt de begrafenis plaats op het kerkhof van de Zusters Franciscanessen van Denekamp.

Klik hier voor het volledige overlijdensbericht