Aartsbisdom > Nieuws > Emeritus pastoor W.A. van Wijk overleden

Emeritus pastoor W.A. van Wijk overleden

Te Nieuwegein is op 30 september in de Heer overleden de zeereerwaarde heer Wilhelmus Adrianus van Wijk, priester van het Aartsbisdom Utrecht. Hij werd geboren te Willeskop op 25 oktober 1931. Na zijn priesterwijding op 20 juli 1958 was hij achtereenvolgens kapelaan te Tubbergen, Wijk bij Duurstede en Amersfoort (H. Geest). Met ingang van 1 september 1970 werd hij benoemd tot deservitor van de H. Geestparochie te Amersfoort. Per 1 juni 1976 volgde zijn benoeming tot pastor en deservitor van de H. Nicolaasparochie te IJsselstein. Van 1 april 1987 tot 1 oktober 1993 was hij tevens deken van het dekenaat Montfoort. Met ingang van 1 september 1999 ging hij met emeritaat.

“Wim was pastor in hart en nieren. Als boerenzoon was hij geen man van grote woorden maar bleef nuchter met beide benen op de Utrechtse grond staan. In zijn pastorale contacten kon hij goed luisteren, toonde zich betrokken, was innemend, hartelijk. En dat alles in grote bescheidenheid,” zo schrijft kardinaal Eijk in het overlijdensbericht dat het Aartsbisdom Utrecht heeft verzonden.

Kardinaal Eijk noemt Van Wijk “een uitstekend predikant: hij preekte kort en bondig, concreet, dichtbij mensen. Ook tijdens zijn emeritaat heeft hij nog vele malen bij uitvaarten troostende woorden mogen spreken. Wim verstond de tekenen van de tijd. Hij plaatste zich als pastor niet op een voetstuk. Hij vond: Kerk, dat doen wij met elkaar. Met de pastorale beroepskrachten met wie hij samenwerkte had hij een goed contact. Als bestuurder had hij de zaken goed voor elkaar. In vergaderingen kon ieder zijn mening geven, hij kon het dan kort en bondig samenvatten met: en zo gaan we het dus doen.”
Ook memoreert de kardinaal het zestigjarig priesterjubileum van Van Wijk in 2018. Kardinaal Eijk: “Ons medeleven gaat uit naar zijn familie. Gaarne verzoek ik u om hem in uw gebed te gedenken. Moge de Heer zijn dienaar opnemen in zijn heerlijkheid.”

De avondwake wordt gehouden op vrijdag 4 oktober om 19.00 uur in de Sint Nicolaasbasiliek, Sint Nicolaasstraat 12 te IJsselstein. Na afloop is er gelegenheid tot condoleren. De H. Eucharistie ten uitvaart wordt gevierd op zaterdag 5 oktober om 11.00 uur in de Sint Nicolaasbasiliek. Aansluitend vindt de begrafenis, in besloten kring, plaats op de nabijgelegen RK-begraafplaats aan de Groene Dijk te IJsselstein.

Klik hier voor het volledige overlijdensbericht