Aartsbisdom > Nieuws > Emeritus pastoor Kemperman overleden

Emeritus pastoor Kemperman overleden

Te Mijdrecht is op 11 september overleden de zeereerwaarde heer Antonius Aloysius Kemperman, priester van het Aartsbisdom Utrecht. Hij werd geboren te Steenderen op 6 februari 1922. Na zijn priesterwijding op 25 juli 1948 was hij achtereenvolgens kapelaan te Ulft (H. Antonius), Apeldoorn (H. Theresia), Vinkeveen, Doetinchem en Arnhem (H. Nicolaas). Met ingang 7 juli 1964 volgde zijn benoeming als bouwpastoor van de nieuwe parochie Christus Koning te Velp.

Per 30 mei 1969 werd hij benoemd tot pastoor van de parochie H. Johannes de Doper te Mijdrecht-Wilnis. Per 1 maart 1978 werd hij tevens benoemd tot medepastor in de Antonius van Paduaparochie te De Hoef. Op 14 juni 1980 werd hij benoemd tot pastor en deservitor van de H. Willibrordusparochie te Steenderen en per 31 maart 1981 werd hij tevens benoemd tot pastor en deservitor van de H. Willibrordusparochie te Vierakker. Op 15 februari 1987 ging hij met emeritaat.

Antoon Kemperman “was een priester die midden in de kerk én midden in de wereld stond. Een harde werker met een standvastig, nuchter geloof,” zo schrijft kardinaal Eijk in het overlijdensbericht dat het Aartsbisdom Utrecht heeft verstuurd. Kardinaal Eijk: “Hij onderhield intensieve contacten met zijn parochianen en besteedde veel zorg aan de liturgie. Daarbij hield hij van eenvoud. Zijn preken waren kort en krachtig en werden met duidelijke stem uitgesproken. Zijn goed zakelijk inzicht kwam hem zeer van pas bij de bouw van de Christus Koningkerk in Velp en de grote restauratie van de kerk in Mijdrecht, direct na zijn aantreden aldaar. Zijn hobby, het maken van film- en video-opnamen, gebruikte hij ook voor catecheselessen op scholen waarmee hij de jeugd wist te boeien.”

Na zijn emeritaat verhuisde Kemperman terug naar Mijdrecht, waar hij woonde in de nabijheid van zijn oud-huisgenote Lenie en haar gezin, waarvan ‘oom Antoon’ als vanzelfsprekend deel uitmaakte. Kardinaal Eijk: “Op 25 juli jl. vierde hij in kleine kring de 70ste verjaardag van zijn priesterwijding. Hij toonde zich dankbaar voor zijn lange, rijke priesterleven waarover hij graag vertelde. Daarvan is 55 jaren Lenie zijn steun en toeverlaat geweest, tot in het laatste uur. Door haar goede zorg en de steun van haar gezin kon hij, volgens zijn wens, thuis sterven.”

De avondwake wordt gehouden op dinsdag 18 september om 19.00 uur in de H. Hartkerk, Kerklaan 2 te Vinkeveen. De Eucharistie ten uitvaart wordt gevierd op woensdag 19 september om 10.30 uur, ook in de H. Hartkerk. Aansluitend is de begrafenis op het parochiële kerkhof.

Klik hier voor het volledige overlijdensbericht