Aartsbisdom > Nieuws > Emeritus pastoor J.Th. Huls overleden

Emeritus pastoor J.Th. Huls overleden

Te Zevenaar is op 1 februari 2023 in de Heer overleden de zeereerwaarde heer Johannes Theodorus Huls, priester van het Aartsbisdom Utrecht. Hij werd geboren te Dinxperlo op 5 april 1934. Na zijn priesterwijding op 22 juli 1962 was hij achtereenvolgens kapelaan te Zevenaar (H. Maria Koningin), Veenendaal (St. Willibrordus) en Borne (H. Theresia) en vervolgens vanaf 25 september 1970 pastor van de Utrechtse parochies H. Nicolaas, H. Monica en H. Joseph.

Met ingang van 1 maart 1977 werd hij benoemd tot pastor en deservitor van de H. Werenfridusparochie te Westervoort binnen het samenwerkingsverband van de sectie Duiven-Westervoort. Per 1 oktober 1995 werd hij binnen dit samenwerkingsverband tevens benoemd tot pastoor van de St. Antoniusparochie te Loo. Met ingang van 1 september 1998 werd hij benoemd tot pastor binnen het parochieverband Duiven-Groessen-Loo-Westervoort. Op 1 september 2004 ging hij met emeritaat.

Jan Huls was de oudste zoon van een Duitse moeder en een Nederlandse vader. “Hij vertelde altijd vol bewondering, vol dankbaarheid en liefdevol over zijn ouders, die hem de vrijheid gaven om zijn roeping te volgen,” zo schrijft kardinaal Eijk in het overlijdensbericht dat het Aartsbisdom Utrecht heeft verzonden. “Jan was trouw aan zijn priesterambt, aan zijn vrienden en ook aan mensen die in de verschillende parochies aan zijn pastorale zorg werden toevertrouwd. Hij was een sociaal betrokken man met een groot hart, vooral voor zieken en mensen in de marge.”
Toen zijn krachten naar geest en lichaam begonnen af te nemen, verhuisde Huls naar zorginstelling Liemerije te Zevenaar. Kardinaal Eijk: “Hij waardeerde alle goede zorgen en aandacht voor hem. Gaarne verzoek ik u om hem in uw gebed te gedenken.”

Op dinsdag 7 februari is er van 18.00 – 20.00 uur in de St. Werenfriduskerk, Dorpstraat 107 te Westervoort gelegenheid om afscheid van pastor Jan Huls te nemen. De Eucharistieviering ten uitvaart is op woensdag 8 februari om 11.00 uur in de H. Remigiuskerk, Remigiusplein 2 te Duiven. Aansluitend is de begrafenis op de R.K. begraafplaats bij de St. Werenfriduskerk in Westervoort.

Klik hier voor het volledige overlijdensbericht