Aartsbisdom > Nieuws > Emeritus pastoor J.H. Klein Zeggelink overleden

Emeritus pastoor J.H. Klein Zeggelink overleden

Te Rijssen is op 19 januari in de Heer overleden de zeereerwaarde heer Johannes Henricus Klein Zeggelink, priester van het Aartsbisdom Utrecht. Hij werd geboren te Eibergen op 6 december 1931. Na zijn priesterwijding op 21 juli 1957 was hij achtereenvolgens kapelaan te Vasse en Mander, Goor en Utrecht (H. Jacobus en Salvator).

Met ingang van 1 september 1972 werd hij benoemd tot pastor van de unit Utrecht-Noord, omvattende de parochies St. Salvator, H. Jacobus en H. Ludgerus. Op 15 augustus 1976 volgde zijn benoeming als pastor en deservitor van de St. Dionysiusparochie te Rijssen. Met ingang van 1 januari 1997 ging Jan Zeggelink met emeritaat.
“Al op vroege leeftijd ontstond bij Jan het verlangen om priester te worden,” schrijft kardinaal Eijk in het overlijdensbericht dat het Aartsbisdom Utrecht heeft verzonden. “Jan was een consciëntieus man. Hij nam zijn taak als priester uiterst serieus. De liturgie moest tot in de puntjes verzorgd zijn. Hij begon ‘s maandags al te werken aan zijn preek voor de komende zondag.”
“Hij stond bekend als een meelevende pastor, een herder voor zijn kudde. Van hem is bekend dat hij ieder gezin in Rijssen minstens tweemaal heeft bezocht. En ook nieuwe parochianen werden door hem persoonlijk welkom geheten. Rijssen was, zo zei hij zelf, de mooiste tijd van zijn leven. Hij las veel en hierdoor bleef hij op de hoogte van de nieuwste ontwikkelingen in de Kerk. Zijn brevier was hem heilig,” aldus kardinaal Eijk.

Op zondag 23 januari 2022 is er om 15.30 uur een wake voor hem in de St. Dionysiuskerk te Rijssen, waarna er gelegenheid is om afscheid te nemen.
De gezongen uitvaartmis is op maandag 24 januari om 11.30 uur in voornoemde kerk, waarna de begrafenis zal plaatsvinden op het R.K. Kerkhof in Rijssen.

Klik hier voor het volledige overlijdensbericht