Aartsbisdom > Nieuws > Emeritus pastoor Horsthuis overleden

Emeritus pastoor Horsthuis overleden

Te Doetinchem is op 19 december overleden de zeereerwaarde heer Frans Theodoor Horsthuis, priester van het Aartsbisdom Utrecht. Hij werd geboren te Apeldoorn op 14 november 1921. Na zijn priesterwijding op 20 juli 1947 was hij achtereenvolgens kapelaan te Beek en Hengelo (H. Ludgerus). Met ingang van 2 september 1955 volgde zijn benoeming tot godsdienstleraar aan de R.K. Kweekschool te Hengelo (Ov). Op 12 november 1965 werd hij benoemd tot pastoor van de H. Caeciliaparochie te Neede.

Op eigen verzoek werd hij met ingang van 2 december 1968 eervol ontslagen als pastoor van deze parochie. “De levensweg van Frans was lang en bijzonder. Hij schreef er een boek over, getiteld ‘De koninklijke weg’. De beslissende periode in zijn leven als priester begon toen hij tijdens zijn godsdienstlessen aan de R.K. Kweekschool te Hengelo niet alleen inhoud maar ook inspiratie wilde doorgeven,” zo schrijft kardinaal Eijk in het overlijdensbericht dat het Aartsbisdom Utrecht heeft verstuurd. Kardinaal Eijk: “Hij ging Bijbelteksten lezen met de leerlingen in de klas. Misschien werd hij daar zelf wel het meest door geraakt. Hij leefde vanuit de overtuiging dat wie leerling van Jezus wil zijn, alles moet loslaten en Hem moet volgen. Dat deed hij steeds letterlijker, stap voor stap.”
Pastoor blijven van een parochie werd daarmee moeilijk en daarom vroeg Frans Horsthuis zijn ontslag aan. Vervolgens reisde hij vanuit zijn diepe bewogenheid gedurende veertig jaar door heel Europa. Zo kreeg hij in vele christelijke kerken en kerkgenootschappen pastorale contacten en was hij er een geestelijk begeleider. “Vanaf 2011 kreeg hij een vaste woonplek in Doetinchem. ‘Mijn stagetijd is bijna voorbij,’ zei hij nog deze zomer. Moge zijn levenslange verbondenheid met de Heer nu zijn voltooiing vinden,” aldus kardinaal Eijk in het overlijdensbericht.

Frans Horsthuis zal in besloten kring worden begraven.

Klik hier voor het volledige overlijdensbericht