Aartsbisdom > Nieuws > Emeritus pastoor H.C. Heuven overleden

Emeritus pastoor H.C. Heuven overleden

Te Almelo is op 20 november in de Heer overleden de zeereerwaarde heer Hermanus Cornelis Heuven, priester van het Aartsbisdom Utrecht. Hij werd geboren te Raalte op 16 augustus 1930. Na zijn priesterwijding op 20 juli 1964 was hij achtereenvolgens kapelaan te Herwen en Aerdt, Gaanderen (H. Martinus) en Goor en vervolgens pastor en deservitor te Goor. Met ingang van 7 november 1982 werd hij benoemd tot pastor en deservitor van de H. Nicolaasparochie te Denekamp en per 1 juli 1994 werd hij tevens benoemd tot pastoor van de H. Plechelmusparochie te De Lutte.

Per 1 september 1994 werd hij ook benoemd tot pastoor van de parochies St. Joseph te Noord Deurningen en Onze Lieve Vrouw van Altijddurende Bijstand te Beuningen (Ov.). Met ingang van 15 juli 1999 volgde zijn benoeming als pastor van de parochies H. Pancratius te Tubbergen, HH. Joseph en Pancratius te Vasse, HH. Simon en Judas te Reutum en H. Pancratius te Langeveen binnen het parochieverband Tubbergen. Met ingang van 1 september 2006 ging hij met emeritaat. Daarna bleef hij zijn diensten verlenen aan de H. Pancratiusparochie en in het woon- zorgcentrum De Eeshof in Tubbergen.

“Het bij gelegenheid van zijn priesterwijding uitgegeven herinneringsprentje wordt gesierd door het door Herman Heuven zelf gekozen devies: ‘Heel onze geschiktheid komt van God. Hij is het, die ons bekwaam heeft gemaakt dienaars te zijn van een nieuw verbond, niet van de letter, maar van de Geest’ (2 Kor. 3,5-6). Heel zijn priesterlijke leven heeft Herman naar dat devies gewerkt en geleefd,” zo schrijft kardinaal Eijk in het overlijdensbericht dat het Aartsbisdom Utrecht heeft verzonden. “Hij was iemand die in de uitoefening van zijn priesterambt, in het bijzonder ook in de verkondiging, de mensen voorhield te leven naar ‘de Geest van het Verbond’. Herman was iemand met een groot sociaal hart, belangstellend, dienstbaar en zorgzaam voor de parochianen met wie hij zijn levensweg een tijdlang mocht delen. Hij liet zich bij voorkeur pastor noemen omdat hij vooral herder wilde zijn voor de mensen die aan zijn pastorale zorg waren toevertrouwd.”

De avondwake vindt plaats op woensdag 27 november om 19.00 uur in de Pancratiuskerk, Kerklaan 3 te Langeveen. De H. Eucharistie ten uitvaart wordt gevierd op donderdag 28 november om 11.00 uur in de H. Pancratiuskerk, Grotestraat 70 te Tubbergen. Aansluitend vindt de begrafenis plaats op het parochiële kerkhof te Langeveen.

Klik hier voor het volledige overlijdensbericht