Aartsbisdom > Nieuws > Emeritus pastoor F.M. Weghorst overleden

Emeritus pastoor F.M. Weghorst overleden

Te Borne is op 15 maart in de Heer overleden de zeereerwaarde heer Franciscus Maria Weghorst, priester van het Aartsbisdom Utrecht. Hij werd geboren te Borne op 9 februari 1935. Na zijn priesterwijding op 24 juli 1960 was hij achtereenvolgens kapelaan te Aalten (H. Helena) en Zevenaar (H. Andreas) en vervolgens deservitor in Utrecht-Noord (H. Jacobus / H. Ludgerus en Salvator). Vanaf 1 oktober 1979 tot 1 december 1991 was hij deken van het dekenaat Almelo en tevens werkzaam als pastor in het team van Almelo-Zuid voor de Christoffel-, Egbertus- en Willibrordparochie.

Met ingang van 1 december 1991 werd hij benoemd tot pastoor van de parochie O.L.V. Tenhemelopneming te Huissen en per 1 september 1998 tot pastoor van de Ludger-, Pius X- en Willibrordparochie en de Raphaël- en Exodusparochie te Hengelo Ov. Op 1 oktober 2002 ging hij met emeritaat. “In pastor Frans Weghorst verliezen we een zeer betrokken priester, een verkondiger van een blijde boodschap,” zo schrijft kardinaal Eijk in het overlijdensbericht dat het Aartsbisdom Utrecht heeft verzonden.
“In grote trouw sprak hij over de God die ons zeer nabij is en elke dag ieder van ons opnieuw tot leven brengt. Zelf heeft hij genoten van het leven en van zijn pastorale opdracht. Solidariteit was voor hem daarin een leidraad. In de voetsporen van zijn patroon Franciscus was hij vol bewondering en op zijn tochten, dankbaar voor de grootsheid van de natuur. Hij wandelde graag en zocht God in de grote bergen met aandacht voor het kleinste bloempje. Bescheiden zocht hij naar zijn eigen plekje. Franciscus heeft hem geleerd om vooral aandacht te besteden aan de meest kwetsbare mensen. Iedereen telde in het leven van Frans,” aldus kardinaal Eijk.

Zijn crematie vindt vanwege de coronacrisis in besloten kring plaats. Op een later tijdstip zal een Heilige Mis te zijner nagedachtenis worden opgedragen.

Klik hier voor het volledige overlijdensbericht