Aartsbisdom > Nieuws > Emeritus pastoor F.M. van Schaik overleden

Emeritus pastoor F.M. van Schaik overleden

Te Nijmegen is op 19 november in de Heer overleden de zeereerwaarde heer Franciscus Maria van Schaik, priester van het Aartsbisdom Utrecht. Hij werd geboren te Langbroek op 13 januari 1939. Na zijn priesterwijding op 22 juli 1962 was hij achtereenvolgens kapelaan te Terborg en Didam (H. Martinus) en vervolgens leraar godsdienst en subprefect van het Seminarie Apeldoorn. Met ingang van 1 augustus 1971 werd hij benoemd als pastor in de parochies te Mijdrecht en Vinkeveen en als dekenaal assistent in het dekenaat Breukelen.

Met ingang van 1 juli 1977 volgde zijn benoeming als deservitor en teamleider van de Onze Lieve Vrouw van Altijddurende Bijstand- en H. Geestparochie te Enschede. Per 1 april 1989 werd hij benoemd tot pastoor van de Emmanuelparochie te Apeldoorn en per 1 januari 1991 werd hij tevens benoemd tot dekenaal assistent in het dekenaat Apeldoorn. Met ingang van 1 januari 1999 werd Van Schaik benoemd tot pastoor van de parochies Emmanuel, H. Hubertus, Onze Lieve Vrouw Tenhemelopneming, H. Theresia van het kind Jezus en H. Victor binnen de Interparochiële Vereniging Apeldoorn (IVA). Met ingang van 1 juli 2004 ging hij met emeritaat.

“De ziekte Parkinson hield hem lichamelijk al langer ‘gevangen’ maar zijn geest was nog heel vrij. Zijn leven was vol van betrokkenheid, inzet en zorg voor anderen. Als pastor was hij een echte herder voor zijn parochianen en ook na zijn emeritaat heeft hij in Nijmegen nog op allerlei manieren deze roeping vorm kunnen geven. Hij had een luisterend oor en nam altijd alle tijd voor mensen die een beroep op hem deden,” zo schrijft kardinaal Eijk in het overlijdensbericht dat het Aartsbisdom Utrecht heeft verzonden. “Vol vertrouwen, zelfs met humor en zijn laatste levenskracht, kon hij zich overgeven aan de Heer, in wie hij zijn leven lang vertrouwen had.”

De H. Eucharistie ten uitvaart wordt gevierd op maandag 25 november om 11.00 uur in de Ontmoetingskerk, Meijhorst 7033 te Nijmegen. Voorafgaand is er van 10.00 tot 10.45 uur gelegenheid tot afscheid nemen in de Mariakapel van genoemde kerk.
Aansluitend zal de begrafenis plaatsvinden op de Begraafplaats Jonkerbos, Winkelsteegseweg 78-80 Nijmegen. Daarna is er gelegenheid tot condoleren in de condoleanceruimte van de Begraafplaats Jonkerbos.

Klik hier voor het volledige overlijdensbericht