Aartsbisdom > Nieuws > Emeritidag in bisschopshuis met vier bisschoppen

Emeritidag in bisschopshuis met vier bisschoppen

Kardinaal Eijk en mgr. Woorts ontvingen woensdag 13 juni een groep emeriti (priesters en diakens) voor de jaarlijkse emeritidag van het Aartsbisdom Utrecht. Onder hen waren ook kardinaal Simonis en mgr. De Kok O.F.M. (emeritus hulpbisschop van Utrecht). Vanwege de verkoop van Dijnselburg eind 2017 vond de emeritidag voor het eerst niet daar plaats, maar in het bisschopshuis aan de Utrechtse Maliebaan.

Tijdens de ontvangst sprak kardinaal Eijk een welkomstwoord. Daarbij toonde hij zich dankbaar dat veel priesters na hun emeritaat niet ‘gewoon’ zijn gestopt, maar zich blijvend inzetten of hebben ingezet in de parochies van het aartsbisdom. Kardinaal Eijk: “We hebben op dit moment 53 actieve diocesane priesters, daarnaast zijn er enkele religieuzen, maar dat zijn er maar heel weinig. Als we alles bij elkaar optellen, hebben we zo’n 60 actieve priesters voor 750.000 katholieken. Die komen weliswaar niet allemaal elke zondag in de kerk, maar ik ben blij dat er dankzij u toch meer Eucharistievieringen mogelijk zijn. Mijn dank gaat ook uit naar u als diakens, die als vrijwilligers nog steeds een rol spelen.”

Vervolgens ging kardinaal Eijk in op de locatie voor deze emeritidag. Hij vertelde onder meer dat diverse ruimtes van het bisschopshuis gerestaureerd zullen worden, waaronder de kapel. Tijdens de restauratie zullen de dagelijkse missen – waar meestal ook een aantal gelovigen uit de buurt op afkomt – overigens gewoon doorgaan, maar dan in een andere ruimte. “In de zaal waar we nu zitten, komen bijvoorbeeld geregeld gedeelten van het plafond naar beneden. U hoeft niet te vrezen voor uw leven, zo erg is het niet, maar leuk is het ook niet. […] De restauratie zal beginnen met het dak van de kapel. Van binnen is deze gelukkig nog in tamelijk goede staat: hij hoeft alleen hier en daar te worden bijgeschilderd en hij moet worden schoongemaakt,” aldus kardinaal Eijk.

Na het middaggebed in de kapel van het bisschopshuis werd de emeriti een aperitief aangeboden, waarna de bijeenkomst werd afgesloten met een diner.