Aartsbisdom > Nieuws > Eenmalige viering ter ere van Johannes Paulus II

Eenmalige viering ter ere van Johannes Paulus II

Paus Johannes Paulus II werd op 1 mei 2011 zalig verklaard. De liturgische viering van een zalige is in de R.-K. Kerk niet universeel maar particulier, dus alleen daar waar de zalige is geboren, heeft geleefd en is gestorven. Voor paus Johannes Paulus II is bepaald dat deze viering jaarlijks kan plaatsvinden in Rome en in alle bisdommen van Polen, en wel als gedachtenis op 22 oktober.

Gezien het grote belang van deze paus en vanwege talloze verzoeken heeft de Congregatie voor de Eredienst toegestaan dat tot 1 mei 2012 eenmalig een H. Mis van dankzegging voor deze zalige paus kan worden gevierd in alle bisdommen, met een eigen daarvoor vastgesteld formulier.

Tweede zondag
Voor deze unieke viering hebben de Nederlandse bisschoppen als datum de tweede zondag door het jaar vastgesteld, zaterdagavond 14 of zondag 15 januari 2012 – in een eucharistieviering naast ofwel ter vervanging van de gewone zondagsmis. Deze datum is mede gekozen, omdat paus Johannes Paulus II in zijn zorg voor de eenheid in de Nederlandse Kerkprovincie destijds een bijzondere synode van de Nederlandse Bisschoppen heeft samengeroepen, die werd geopend op 14 januari 1980.

Zondagsmissaaltje
De Nationale Raad voor Liturgie geeft voor de gelovigen een apart zondagsmissaaltje uit met daarin naast de gebruikelijke gebeden ook de eigen liturgische teksten ter ere van deze zalige, alsook de voorgestelde bijzondere bijbellezingen en geschikte liederen. Bovendien bevat het zondagsmissaaltje als tekst ter overweging de lezing die in het getijdengebed ook genomen kan worden als tweede lezing.

De zondagmissaaltjes (16 blz., tweekleurendruk) kunnen besteld worden bij de Administratie van de NRL (tel.: 030 2326909; e-mail: bestel@rkk.nl). Bij 10 ex. of meer € 0,30 per exemplaar; bij meer dan 25 ex. €0,15 per ex. (exclusief verzendkosten).